Hoe maken we Europese voedselsystemen toekomstbestendig?

Voedselsystemen houden verband met enkele van 's werelds meest urgente uitdagingen, waaronder ondervoeding en obesitas, klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, bodemdegradatie en sociale onrechtvaardigheden.

Om transities naar duurzame en gezonde voedselsystemen te bevorderen, heeft de Europese Commissie in 2015 het FOOD 2030 beleidsprogramma gelanceerd. Wetenschappers aan het Athena Instituut van de Vrije Universiteit Amsterdam coördineerden binnen dit programma het FIT4FOOD2030 project. Het belangrijkste doel was om een ​​duurzaam, multistakeholderplatform te creëren, waarmee een ​​grote verscheidenheid aan actoren in het Europese voedselsysteem gemobiliseerd zou worden. Dat is inmiddels gerealiseerd met het FOOD 2030 platform.

Binnen het project werkten 16 organisaties verspreid over heel Europa met elkaar samen, waaronder universiteiten, onderzoeksfinanciers, industrie, innovatieplatforms en instellingen voor wetenschapscommunicatie. Op 25 verschillende locaties (bij nationale overheden en in steden) werden in zogeheten ‘Labs’ lokale stakeholders betrokken bij het creëren van gezamenlijke visies, beleidsinnovaties en onderwijsmodules, bijvoorbeeld over onderwerpen zoals voedselverspilling en duurzame landbouw. Op die manier ontstonden er levendige netwerken die graag verder willen werken aan de transities van voedselsystemen. Daarnaast zijn er vanuit het project beleidsaanbevelingen voor de Europese Commissie uitgewerkt in een reeks beleidsnota's.

Ga voor meer informatie over FIT4FOOD2030 naar de projectpagina van het Athena Instituut.

Meer over FIT4FOOD2030