Kenmerken
- Maatwerk voor een klas: inzicht in de unieke sociale dynamiek en gericht handelen.
- Samenwerken: leraren bundelen hun kennis en inzichten en versterken samen het sociaal klimaat in een klas.
- Opbrengsten op meerdere niveaus: leraren worden vaardiger in het interveniëren in het sociaal klimaat, leerlingen plukken hier de vruchten van.
Werkwijze
In zes bijeenkomsten verspreid over circa drie maanden gaat het team van leraren aan de slag met het sociaal klimaat van een klas. Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst vullen de leerlingen van de gekozen klas de PestPlotter in, een digitale vragenlijst. De figuur hieronder geeft de stappen weer die vervolgens in de zes bijeenkomsten gezet worden, een afgeleide van de Lesson Study cyclus.
In de eerste bijeenkomst krijgt het team scherp inzicht in het pestgedrag, de sociale relaties en de dynamiek in de klas. Het team kiest op grond hiervan één of meerdere aspecten in het sociaal klimaat die zij willen gaan versterken. Zij ontwerpen hier gezamenlijk twee lessen voor, die door één van de leraren gegeven worden.
De lessen worden door het team ‘onderzocht’: hoe komen de lessen op de leerlingen over, behalen zij de gestelde leerdoelen en hoe ervaren zij de lessen? Hiertoe observeren de leraren de les live in de klas en interviewen zij na afloop van de les leerlingen. Op basis van deze gegevens analyseert en evalueert het team de lessen en stellen zij vervolgstappen op. De cyclus wordt afgesloten met een evaluatie van de opbrengsten voor zowel de klas als de leraren.
Afbeelding
Meer over deze cursus:
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en contact