Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Luister naar de nationaal gekleurde composities uit de 19e eeuw

Laat-Romantiek, de nationale scholen | fysiek

Meer informatie over de inhoud, onderwijsvorm, literatuur en docent.

In deze cursus staat de muziek centraal van een aantal karakteristieke en toonaangevende componisten die in hun muziek geïnspireerd werden door de folklore van hun land, zoals Dvorak, Moessorsgki, Grieg en Sibelius.

De selectie muziek van de geselecteerde grote meesters bestrijkt een brede range van nationaal gekleurde composities uit Bohemen, Rusland, Noorwegen, Finland, Engeland en Spanje. Zij bepalen mede de kleur van het nationaal getinte muziekidioom van ieder college. In de marges is ook aandacht voor andere vooraanstaande componisten. Te denken valt in Bohemen aan Smetana, in Rusland aan de groep van vijf - het ‘machtige hoopje’ - en in Spanje aan Granados en Albeniz. Ook deze invloedrijke figuren bepalen mede de kleur van het nationaal getinte muziekidioom dat in ieder college aan de orde komt. De focus ligt echter vooral op de hieronder genoemde prestigieuze meesters. Daardoor  is er volop ruimte om het oeuvre van deze componisten in de volle breedte te behandelen, van symfonieën, concerten en kamermuziek tot vocaal werken.

Opbouw

  • College 1 – Bohemen: Antonin Dvorák
    Van de nationalisten uit de tweede helft van de 19e eeuw slaagde Antonin Dvorák misschien het beste om volksmuziek te integreren in een klassieke muzikale taal. Hij werd - net als Smetana - gehuldigd als voorvechter van de Slavische muziek. Dvorák heeft met zijn ideeën over nationale muziek een hele generatie componisten beïnvloed.
  • College 2 - Rusland: Moessorgski
    Als lid van de groep van Balakirev streefde Modest Moessorgski naar muziek die weerklank vond bij het Russische volk. Van het ‘machtige hoopje’ (met onder meer Balakirev, Borodin en Rimsky Korsakov) schreef hij de minst gepolijste en directe muziek. Een aantal van zijn composities werd voltooid door goedbedoelende collega’s, helaas niet altijd op de wijze die de intentie van de componist weerspiegelde.
  • College 3 -  Noorwegen: Edvard Grieg
    Grieg heeft samen met Nielsen en Sibelius de Scandinavische muziek op de kaart gezet. Na zijn studie in Leipzig en een kort verblijf in Kopenhagen keerde hij terug in Noorwegen. Daar verdiepte hij zich in de volksmuziek van zijn land. Elementen daarvan horen we terug in zijn eigenzinnige harmonisch-vernieuwende muzikale taal.
  • College 4 - Finland: Sibelius
    Sibelius is vooral symfonicus. Hij schrijft het merendeel van zijn werk in de vroege 20e eeuw. Hij ontwikkelde een originele muziek taal, die gekarakteriseerd wordt door een langzame beweging in de harmonie en een indrukwekkende maar ruige en donkere orkestratie. Het is niet moeilijk daarin de invloed te horen van het Finse natuurleven.
  • College 5 - Groot-Brittannië: Edward Elgar
    Edward Elgar was hoofdzakelijk autodidact. Hij gebruikte stijlelementen uit veel verschillende bronnen. Zijn muziek onderscheidt zich door de chromatiek die kleur en onverwachte vernieuwende wendingen toevoegt. Zijn grootste werken klinken extravert en zelfverzekerd, maar zijn intiemere werk getuigt van een zeer sensitief en spiritueel karakter.
  • College 6 – Spanje: Manuel de Falla
    Manuel de Falla nam de schilderachtige, romantisch-Spaanse stijl van Albéniz en Granados als uitgangspunt en combineerde die met een modernistische stijl. In zijn latere werken keerde hij de impressionistische klankwereld de rug toe om een nieuwe, zeer Spaanse neoklassieke vorm te creëren.

Onderwijsvorm: 6 hoorcolleges.

Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.

Overige informatie: De collegezaal is alleen per trap bereikbaar (laatste etage).

Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Docent

Docent

Drs. Jan Ezendam studeerde vanaf 1972 piano, orkestdirectie, theorie en compositie aan de conservatoria van Maastricht en Luik. Hij is sinds 1980 als docent theoretische vakken, arrangeren en ensembleleiding verbonden aan het Maastrichts conservatorium. Hij geeft regelmatig ‘lecture- performances’ en workshops in het buitenland, o.a. in Oostenrijk, Polen, Roemenië en Italië. Voorts geeft hij al jaren colleges in HOVO-verband in o.a. Maastricht, Tilburg Rotterdam en bij diverse hogescholen in het land.

Cursisten over de docent:

  • "Het was een geweldige cursus waarvan ik erg heb genoten. Jan Ezendam is een plezierige docent die deskundig en enthousiast de stof heeft behandeld."
  • "Zeer bevlogen docent die meeslepend over het onderwerp kan vertellen."
  • "Jan Ezendam is een geweldige docent. Ik verheug me alweer op de volgende cursus die hij mogelijk gaat geven!"
Jan Ezendam

Contact en meer informatie

Praktische informatie

Heeft u vragen? Kijk eerst op de pagina Praktische informatie voor antwoorden over online onderwijs, MijnHOVO, aanmelden, annuleren, de VU campus en meer.

Contact met HOVO

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de HOVO cursusadministratie via hovo@vu.nl.

Of bel ons op 020 598 56 69. Telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 10.30 en 11.30 uur en tussen 13.00 en 14.00 uur.

Wij helpen u graag verder.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam