Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Reizen als verleidelijk jaarlijks terugkerend genoegen

Heeft het toerisme nog toekomst? | fysiek

Meer informatie over de inhoud, onderwijsvorm, literatuur en docent.

Thuisblijven of reizen? Waarom willen we eropuit? En kan dat nog wel? In deze cursus kijkt u samen met ‘toerismehoogleraar’ Jaap Lengkeek naar de antwoorden. Dat gebeurt aan de hand van een verkenning van de vele vormen van hedendaags toerisme. U maakt ook kennis met het bredere perspectief: wat heeft reizen door de eeuwen heen betekend voor mensen?

Opzet van de cursus:

College 1- Waarom willen we reizen?
Aan de hand van voorbeelden van vakantie elders ziet u kenmerken van toeristisch gedrag. Spreken we over reizen of toerisme? Een bondig, historisch overzicht, dat vierduizend jaar omvat, biedt een vergelijking met reizen in het verleden.

College 2 - Hoe heeft reizen het wereldbeeld gevormd, zowel collectief als individueel?
In alle tijden waren mensen gefascineerd door onbekende landstreken en volkeren.  Dankzij de ‘scheepvaartrevolutie’ (15e eeuw) werd de hele wereld in kaart gebracht. De Grand Tour sinds de 16de eeuw voegde er een opvoedkundige dimensie aan toe. Daarna trok men massaal met de reisgidsen in de hand overal naartoe.

College 3 - Grenzen verleggen of overschrijden?
In de derde bijeenkomst gaat het om de vraag hoe mensen al reizend hun grenzen verleggen en overschrijden. Dat levert zowel verrassing als (ont)spanning op. Maar ook andermans grenzen worden daarbij overschreden en dat gaat mogelijk gepaard met overlast en conflicten.

College 4 - Blijven we reizen?
Het laatste college gaat over de vraag of we zullen blijven reizen. Kan dat duurzaam? Het toerisme veroorzaakte als bron van inkomsten en welvaart wereldwijde economische afhankelijkheden, die niet zomaar verdwijnen. Bovendien, niemand kent wat de wereld te bieden heeft tot in detail, dus blijven genoeg redenen om het minder alledaagse en onbekende te zoeken. En al te graag willen we weer weg van de dagelijkse (in)spanningen.

Onderwijsvorm: 4 hoorcolleges met gelegenheid tot het stellen van vragen

Literatuur: Gedrukte syllabus. Leessugestie: Jaap Lengkeek (2022), Het eeuwige leven van reisverhalen. Waarom we altijd eropuit willen. Walburgpers, ISBN 9789462499478

Studiebelasting: nihil.

Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.

Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Docent

Docent

Prof. dr. Jaap Lengkeek is emeritus hoogleraar sociaal-ruimtelijke analyse aan Wageningen Universiteit, met ‘toerisme’ in zijn leeropdracht. Zijn opleiding in de culturele antropologie en sociologie kreeg hij aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verzorgde verschillende cursussen voor HOVO in Utrecht, Amsterdam en Leiden.

Cursisten over deze docent

  • "Dhr. Lengkeek vond ik een erg goede docent die zijn enthousiasme voor dit deel van de geschiedenis goed kon overbrengen. De sfeer was altijd: enthousiast en inspirerend."
  • "Genoten van de colleges vanwege de inhoud maar zeker ook door de wijze van college geven door de heer Lengkeek. Naast inhoudelijk sterk ook goed verteller met humor. Ik heb genoten!"

Contact en meer informatie

Praktische informatie

Heeft u vragen? Kijk dan eerst op de pagina Praktische informatie. Daar vindt u veel antwoorden over bijvoorbeeld online onderwijs, MijnHOVO, aanmelden en plaatsen, annuleren, de VU campus enzovoorts.

Direct naar
Het complete programma-aanbod
Zoom for Education Veelgestelde vragen
MijnHOVO Direct inloggen
Gids en/of nieuwsbrief aanvragen

Contact met HOVO

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de HOVO cursusadministratie via hovo@vu.nl.

Of bel ons op 020 598 56 69. Telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 10.30 en 11.30 uur en tussen 13.00 en 14.00 uur.

Wij helpen u graag verder.