Eén van de grootste problemen van de Europese samenleving is nog altijd armoede. In deze cursus ziet u hoe er vanaf de middeleeuwen tot aan het begin van de 20e eeuw tegen armoede wordt aangekeken. De docent gaat in op een aantal relevante vragen, zoals: Wat is armoede eigenlijk? Welke vormen neemt armoede aan? Op welke wijze werd armoede bestreden? Welke motieven waren en zijn er om armoede te bestrijden? Hoe zag het dagelijks leven van de armen eruit? Verdwijnt het armoedeprobleem in de moderne, industriële samenleving? En hoe beleven de armen hun armoedige situatie zelf?
De beantwoording van deze vragen geeft een breed inzicht in de betekenis van armoede in de Europese samenleving vanaf de middeleeuwen tot aan de Tweede Wereldoorlog.
Opbouw
- College 1 - Wat is armoede?
Wie waren de armen? Het levensverhaal van Klaasje Zevenster (1867-1938). - College 2 - Armenzorg tussen barmhartigheid en disciplinering
Armenzorg in de middeleeuwse periode van de elfde tot de vijftiende eeuw en de vroegmoderne periode. Religieuze motieven worden overvleugeld door disciplinering van de armen. - College 3 - De Amsterdamse situatie
Denkbeelden over armenzorg en beschaving in de negentiende eeuw en begin twintigste eeuw - een traditionele visie vanuit de burgerij. - College 4 - Armenzorg in de negentiende eeuw
Een visie op armoede vanuit de sociaaldemocratie - Veranderende leefomstandigheden van de armen: 1) De huisvesting, 2) De gezondheidssituatie, 3) De plaats van de armen in de samenleving en 4) Het schoolbezoek.
Onderwijsvorm: 4 hoorcolleges met gelegenheid tot het stellen van vragen.
Literatuur: Digitale hand-outs.
Studiebelasting: Ongeveer 6 uur per week.
Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven