ISK Gouda over de korte opleiding NT2-principes voor de ISK-docent

7 december 2023
Adriaan Jansen is teamleider bij het ISK Gouda, dat bij het Carmelcollege Gouda behoort en in korte tijd is verdrievoudigd van 7 naar 23 klassen. Het ISK wil ook met deze grote groei van het leerlingenaantal kwaliteit blijven leveren. In dit interview vertelt Adriaan hoe ISK Gouda de kwaliteitszorg aanpakt op het gebied van NT2.

‘Er is veel nieuw personeel aangenomen met eveneens veel waardevolle kennis en ervaring, maar nog niet altijd op het gebied van NT2’, vertelt Adriaan. ‘We wilden graag scholing inkopen voor deze collega’s en dat werd twee keer het traject Korte opleiding NT2-principes voor de ISK-docent bij VU-NT2.’

Welke medewerkers namen deel aan de korte opleiding?
De meeste deelnemende collega’s zijn docent en geven NT2, maar in beide rondes hebben ook andere medewerkers meegedaan. Denk bijvoorbeeld aan een onderwijsassistent, docent rekenen en docent sport.

Wat heeft de opleiding voor jullie opgeleverd?
We willen graag kwaliteit blijven leveren en het aanbieden van deze korte opleiding is een van de activiteiten die we daarvoor inzetten. Het heeft de deelnemers nieuwe inzichten en een goede basis opgeleverd om mee aan de slag te gaan in de lessen.

We blijven de nieuwe collega’s uiteraard begeleiden, onder andere door hen te koppelen aan ervaren collega’s. We hebben ook dit jaar weer een paar docenten die de volledige opleiding doen en wellicht zijn er onder de collega’s die de korte opleiding hebben gedaan ook weer een paar toekomstige deelnemers! Verder ga ik er vanuit dat goede docenten zich reflectief opstellen, zich hoe dan ook verbeteren en overal nieuwe ideeën opdoen. Het traject van VU-NT2 draagt daar ongetwijfeld aan bij.

Hoe was de samenwerking met VU-NT2?
Ik vind de communicatie met VU-NT2 prettig. Het is erg fijn dat jullie weten waar jullie het over hebben en weten wat er speelt in het veld. Wat mij betreft komt er sowieso een vervolg.

Zou je de opleiding aanbevelen aan andere ISK’s?
Dit traject is zeker een aanrader als je te maken hebt met grote aantallen nieuwe mensen die allerlei waardevolle ervaring meebrengen, maar in het NT2-werkveld nog redelijk nieuw zijn.

Reacties van deelnemers aan de korte opleiding NT2-principes voor de ISK-docent

• “Super interessant! Wat er aangeboden werd, was ook direct toepasbaar in de les.”
  • “Heldere uitleg, leuke manier van vertellen!”
  • “Het is heel erg leuk om les te krijgen van iemand die zo enthousiast is en ook de wetenschap dichterbij de docent brengt. Het was een goede afwisseling tussen theorie en opdrachten.”

De korte opleiding NT2 voor de ISK-docent biedt een goede basis voor (vak)docenten om NT2-les te geven. Daarnaast adviseert VU-NT2 om een docentenopleiding voor het certificaat Competent Docent NT2 te volgen als je (veel) NT2-les geeft. Deze opleiding is erkend door de beroepsvereniging BVNT2. Er is een opleiding voor bevoegde en een voor onbevoegde docenten.

Snelle navigatie VU-NT2

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Stuur een e-mail naar vu-nt2@vu.nl

of bel +31 (0)20 5986398 (ma-vr van 13.00 tot 15.00 uur)

Let op: VU-NT2 Office is gesloten tussen maandag 29 juli en vrijdag 9 augustus 2024, dat betekent dat er geen telefoons worden aangenomen, e-mails worden beantwoord of inschrijvingen worden verwerkt.