Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ethische overwegingen in CSL

Laatst gewijzigd op 20 juni 2024
Bij het integreren van Community Service Learning is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan ethiek, omdat er zo veel verschillende partijen bij betrokken zijn. Deze module biedt de handvaten en informatie die je nodig hebt om een ethisch verantwoord CSL-vak te ontwerpen.

Ethisch handelen is een vanzelfsprekend onderdeel van alle academische activiteiten. In Community Service Learning (CSL) is dit echter een extra belangrijk aspect, aangezien CSL gebaseerd is op nauwe samenwerkingen tussen vele verschillende actoren: docenten, studenten en maatschappelijke partners. Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat alle CSL-praktijken de rechten en het welzijn van alle betrokkenen respecteren en beschermen. 

Eén van de fundamentele kenmerken van CSL is dat het streeft naar gunstige uitkomsten voor iedereen. Dit betekent dat de behoeften en verwachtingen van de verschillende belanghebbenden in evenwicht moeten worden gebracht gedurende de samenwerking: in het ontwerp van het vak, het eigendom en de verspreiding van gegevens.  

Waar moet je rekening mee houden?

  • Houd rekening met de gevolgen voor alle betrokken partijen

    Het is essentieel om de mogelijke voordelen en mogelijke schade van elke Community Service Learning (CSL) activiteit mee te wegen voor iedereen die erbij betrokken is; van studenten en docenten tot maatschappelijke partners. Vooral degenen waarvan bekend is dat zij een kwetsbaardere positie hebben (bijv. kinderen, minderheidsgroepen, mensen met een lager sociaaleconomische status, etc.). 

    Neem maatregelen om het risico op fysieke of mentale schade aan alle deelnemers te minimaliseren, bescherm hun privacy, rechten en welzijn, minimaliseer inbreuk, en voorkom dwang en bedrog. Het is de verantwoordelijkheid van de docent om deze integriteit te beschermen. 

  • Ethische goedkeuring aanvragen

    Vraag ethische goedkeuring aan bij VU Amsterdam. VU Amsterdam onderschrijft de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit en het Adviesdocument Wetenschappelijke Integriteit van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). Alle faculteiten van de VU houden zich aan deze richtlijnen. Bovendien hanteren sommige faculteiten specifieke criteria: 

  • Onderwijs studenten over ethisch handelen

    Beoordeel de kennis van je studenten over ethiek. Wat weten ze over ethisch gedrag en academische integriteit? Zorg ervoor dat ze op de hoogte zijn van de richtlijnen die hierboven in het tabblad 'ethische goedkeuring' zijn verstrekt. 

    Voorafgaand aan de daadwerkelijke interactie met maatschappelijke actoren, organiseer een klassikale voorbereidingssessie waarin studenten nadenken over ethisch gedrag. 

  • Ga veilig om met data

    Bespreek met de maatschappelijke partner hoe jullie omgaan met gevoelige onderzoeksgegevens en resultaten. Denk na over de voordelen en risico's voor hen. Open en eerlijke gesprekken en onderhandelingen over wat te delen, hoe te delen, gewenste uitkomsten en mogelijke negatieve effecten, zouden een doorlopend onderdeel van het proces moeten vormen. 

  • Kies een eindproduct waar alle betrokkenen baat bij hebben

    Bespreek duidelijk met de maatschappelijke partner welk soort resultaten nuttig voor ze zijn, en stem dit af op de doelstellingen van je vak. 

    Een uitgebreid rapport is bijvoorbeeld niet de meest toegankelijke uitkomstvorm en bereikt wellicht niet je doelgroep. Een beknopte samenvatting, bij voorkeur met concrete aanbevelingen, kan echter zeer nuttig zijn. Je kunt ook denken aan visuele materialen (video's, flyers, infographics, kunst, online materiaal) of evenementen, zoals workshops. 

  • Reflecteer en evalueer

    Reflectie is een essentieel onderdeel van het leerproces bij CSL. Daarom raden we aan om voor, tijdens en na de CSL-activiteiten te reflecteren en te evalueren, samen met studenten en de maatschappelijke actoren die betrokken zijn. Op deze manier zorg je ervoor dat feedback vanuit alle perspectieven wordt meegenomen. 

    Reflectie in alle stadia van de samenwerking stimuleert de betrokkenheid en ontwikkeling van studenten, beheert de verwachtingen van de maatschappelijke partner en zorgt voor hoogwaardige resultaten. Vroegtijdige reflectie in het proces zorgt ervoor dat voorgestelde verbeteringen direct kunnen worden geïmplementeerd, wat leidt tot betere resultaten. 

    Bekijk onze tools voor interdisciplinair teamwork en voor frame reflectie om hier meer over te leren. 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam