Hulp bij het integreren van CSL in je onderwijs

Kom naar één van onze evenementen
Laatst gewijzigd op 14 december 2023
Om Community Service Learning (CSL) te integreren in jouw onderwijs, hoeven docenten het wiel niet opnieuw uit te vinden; het CSL-team biedt ondersteuning gedurende het hele proces. Hieronder vind je ons aanbod.

Koppel jouw vak aan een maatschappelijke uitdaging

Het CSL-team beschikt over een netwerk van maatschappelijke partners die werken aan uiteenlopende onderwerpen. Op basis van jouw cursusdoelstellingen kunnen we verschillende onderwerpen identificeren waaruit je kunt kiezen, inclusief verschillende bijbehorende maatschappelijke partners om mee samen te werken. Daarnaast organiseren we regelmatig Meet & Match events rond bredere maatschappelijke thema's. Hier kunnen geïnteresseerde docenten en maatschappelijke partners elkaar vrijblijvend leren kennen.

Ontwikkel CSL-cursusactiviteiten

Wanneer je een match hebt gevonden met een maatschappelijke partner, biedt het CSL-team diverse vormen van ondersteuning om jouw cursus (opnieuw) vorm te geven en Community Service Learning-activiteiten te integreren:

• Workshops over CSL-cursusontwerp | Onder begeleiding van het CSL-team en in samenwerking met de maatschappelijke partner zullen we jouw vak op maat maken en CSL-activiteiten implementeren
  • Voorbeelden & inspiratie | Laat je inspireren door video's over de CSL-ervaringen van VU-docenten en een catalogus met een overzicht van CSL-cursussen aan de VU Amsterdam

Deel je kennis en reflecteer

Aan het einde van jouw cursus zul je samen met de maatschappelijke partner, jouw studenten en het CSL-team reflecteren op de samenwerking. Je kunt ervoor kiezen om door te gaan voor nog een cursuscyclus en werken aan hetzelfde onderwerp met een nieuwe groep studenten, maar wellicht zijn er enkele aanpassingen nodig. Of het kan geschikt zijn om het onderwerp over te dragen aan een andere cursus, die kan voortbouwen op de resultaten van jouw cursus. Alles is mogelijk.

Neem deel aan een  Engaged Learning Lunch Meeting om kennis uit te wisselen en ervaringen te bespreken met het CSL-team.

Deel de uitkomsten

Het CSL-team zal je helpen bij het verspreiden van de resultaten van jouw vak en de ervaringen die je hebt opgedaan. We beschikken over verschillende kanalen, platforms en formats:

• Openresearch.amsterdam | Digitaal platform voor onderzoek, kennis en innovatie over Amsterdam en de metropoolregio. Het platform toont relaties tussen verschillende soorten kennis en maakt samenwerkingen mogelijk tussen verschillende soorten projectpartners.
  • Academische publicaties | Zet jouw cursusresultaten of docentervaringen om in een academisch artikel in samenwerking met het CSL-team.
  • VU-kanalen | Deel jouw inzichten met collega's aan de VU door een nieuwsitem te publiceren in VU-zine of op de website.
  • Communicatie van kennisallianties | Er is nauw contact tussen de partners van de thematische Kennisallianties. Deel jouw inzichten via mailinglijsten of tijdens één van de evenementen.

Neem contact met ons op

Vragen of ideeën?

CSL@vu.nl

Athena Instituut, Faculteit der Bètawetenschappen