Voorbeelden van Community Service Learning

Laat je inspireren door verhalen van VU-docenten die werken met Community Service Learning (CSL), en voorbeelden van CSL-vakken in een breed scala aan disciplines. Deze diverse perspectieven illustreren de vele mogelijkheden om CSL op maat te maken en te implementeren.

In onderstaande video's delen VU-docenten van verschillende faculteiten en disciplines hun ervaringen met Community Service Learning. Elke samenwerking tussen onderwijs en samenleving is anders, afhankelijk van het leerdoel van het vak, de aard van het maatschappelijke probleem dat wordt aangepakt en het type maatschappelijke actoren dat betrokken is.

De docenten leggen uit hoe de samenwerking tussen hun vak en de samenwerkende maatschappelijke organisatie tot stand kwam, hoe het vakwerd vormgegeven en de nuttige uitkomsten voor hen als docent, hun studenten en de maatschappij.

Ervaringen van docenten

“Normaal gesproken is je vak al in beton gegoten voordat deze begint. Maar met CSL leer je gaandeweg, samen met studenten.”

- Laura Schaap, docent bij de faculteit Bètawetenschappen, Voeding en Gezondheid

De stad als rijke leeromgeving

De Gemeente Amsterdam en de VU versterken hun samenwerking in de City Deal Kennis Maken. Samen met andere onderzoeks- en onderwijsvernieuwers in de stad ontwikkelen zij een ‘duurzame kennisinfrastructuur’. De vele concrete projecten uit de praktijk, gepresenteerd op de landelijke kennisdelingsdag 2023, laten de kracht zien van de stad als leeromgeving voor studenten.