Tool voor framereflectie

Laatst gewijzigd op 14 december 2023
Docenten en teamleiders van onderzoeksgroepen kunnen de Frame Reflection Lab-tool gebruiken als een middel om inter- en transdisciplinaire samenwerkingen binnen studenten- of onderzoeksteams te ondersteunen. Het biedt een speelse en creatieve aanpak om reflectie te stimuleren over verschillende opvattingen van wetenschap en ondersteunt daarmee de dialoog over enkele lastige kwesties waarmee inter- en transdisciplinaire teams waarschijnlijk te maken krijgen.

Wanneer je werkt in inter- en transdisciplinaire teams, zul je merken dat mensen uit verschillende tradities - verschillende disciplines en toepassingsgebieden - gewend zijn om dingen op verschillende manieren te doen. Deze verschillen in praktijken kunnen zo klein zijn als het aantal auteurs dat meestal op een wetenschappelijk artikel staat. Maar ze vormen ook hoe onderzoek wordt uitgevoerd en ideeën over welke kennis goed is en moet worden opgenomen in onderzoek. Deze verschillen in praktijken vinden hun oorsprong in verschillende onderliggende waarden en aannames.

Werken in inter- en transdisciplinaire teams vereist dus onvermijdelijk het overwinnen van verschillen in praktijken en gewoonten. Dit kan worden gedaan door in dialoog te gaan over de onderliggende waarden en aannames om elkaar beter te begrijpen. We ontdekten echter dat de masterstudenten in onze vakken dit niet eenvoudig vonden. Bijvoorbeeld omdat veel van de onderliggende overtuigingen impliciet zijn, of omdat ze de woordenschat misten om hun opvattingen duidelijk en helder te formuleren. Literatuur bevestigt dat deze uitdagingen niet beperkt zijn tot studenten, maar dat ook onderzoekers en professionals vaak worstelen met deze onderwerpen.

Als reactie op deze observaties hebben we de Frame Reflection Lab-tool ontwikkeld. Deze tool biedt een speelse, leuke, creatieve en interactieve manier om met deze lastige gespreksonderwerpen om te gaan. De tool bestaat uit drie video's over vier fictieve onderzoekers die hun ideeën over wetenschap delen. Deze dienen als uitgangspunt voor gesprekken in inter- en transdisciplinaire teams. Deze gesprekken vinden plaats tijdens één of twee interactieve workshops, die online of offline kunnen plaatsvinden, en worden aangevuld met individuele reflectieoefeningen.

Op deze pagina vind je alle materialen om de FRL-tool in je eigen praktijk te gebruiken: de video's, een gedetailleerde handleiding voor de interactieve workshops, een online werkruimte voor de interactieve workshop, printbare materialen om de interactieve workshop in een offline omgeving uit te voeren, en verschillende reflectieoefeningen.

Wil je meer weten over de wetenschappelijke basis van de FRL-tool, de ontwikkeling en de implementatie van de tool? Lees ook ons artikel.

Meer materialen

• Workshophandleiding

Wil je de workshop Frame Reflection Lab uitvoeren in je eigen onderwijs- of onderzoek context? In deze handleiding beschrijven we de tool in detail en geven we gedetailleerde stap-voor-stap instructies voor het uitvoeren van de workshop.

• Sjabloon voor Mural

Je kunt de Frame Reflection Lab workshop online uitvoeren door gebruik te maken van videoconferencing software en een online interactieve werkruimte. Wij hebben Mural gebruikt als online werkruimte. Je vindt hier een Mural template voor de FRL-workshops, die je kunt gebruiken om je eigen FRL workspaces op Mural te maken.

• Printmaterialen

Je hebt verschillende materialen nodig om de Frame Reflection Lab workshop offline te houden. Je moet elk team van 4-6 deelnemers voorzien van een groot canvas (A1 of A0) vel, markers en post-its. Verder hebben ze kaarten nodig van alle vier de karakters, waarde- en veronderstellingenkaarten en de kennisstrategiekaarten. Je kunt de printbare materialen voor die kaarten hier vinden. Een set van deze kaarten bevat het materiaal voor één team, zijnde: 12 waarde- en aanname kaarten, 4 wildcards, 4 kennisstrategiekaarten en 4 karakterkaarten. We raden aan de materialen op zwaar A4-papier te printen voor hergebruik.

• Reflectie-oefeningen

Om de impact van de workshop framereflectie te vergroten, raden we ten zeerste aan om deze aan te vullen met reflectieoefeningen voor en/of na de workshop. De reflectieoefeningen die u gebruikt moeten aansluiten bij uw leerdoelen en helpen om de workshop in uw context te verankeren.

Op basis van onze ervaringen met meer dan 250 deelnemers - waaronder bachelor-, master- en promovendi - raden we aan om de reflectieoefeningen zo concreet en specifiek mogelijk te maken en deelnemers duidelijke handvatten te geven voor de lengte van hun antwoorden. We hebben deze reflectievragen opgesteld die als inspiratie kunnen dienen voor het ontwerpen van je eigen reflectieaanpak.

Het startpunt van jouw reflectie

Deze driedelige videoserie toont fictieve personages - Anthony, Ellen, Jane en Marc - die vertellen over hun onderzoek als promovendi en hun opvattingen over onderzoek en wetenschap. De video's geven een geleidelijk completer en geavanceerder beeld van de opvattingen van de personages, wat het uitgangspunt vormt voor groeps- en individuele reflecties. Laat de video's voorafgaand aan of tijdens de workshops aan de deelnemers zien.

Bekijk alle video's