De VU heeft ongeveer 150 collegezalen uitgerust met camera’s en microfoons, zodat studenten online mee kunnen doen. Sommige docenten hebben positieve ervaringen opgedaan, anderen zijn nog zoekende en weer andere hebben meer gevorderde vormen van hybride onderwijs uitgeprobeerd. Tijd om ervaringen met elkaar te delen, zodat we van elkaar kunnen leren om het meeste te kunnen halen uit deze nieuwe onderwijsvorm!
Op 16 september j.l., in de tweede week van het nieuwe collegejaar, heeft de VU Onderwijswerkplaats een intervisieuur georganiseerd waarin docenten ervaringen met hybride lesgeven met elkaar uitwisselden.
Over het algemeen zijn de ervaringen met hybride lesgeven positief. Men is blij weer les te kunnen geven op de campus, het is prettig dat studenten kunnen kiezen of ze online of offline meedoen, reacties van studenten zijn positief en er is ervaren dat studenten online interactiever meedoen dan wanneer alleen online lesgegeven werd omdat de studenten graag betrokken willen worden bij wat er in de collegezaal gebeurt.
Dat betekent niet dat er niet ook minder goede ervaringen werden gedeeld: je aandacht verdelen tussen de online en offline studenten is moeilijk en kost veel energie (met name wanneer je ook de chat moet volgen), soms komen er maar weinig studenten fysiek opdagen en je bent minder goed te verstaan voor de online studenten dan wanneer je uitsluitend online lesgeeft.
Het meest nuttige van de sessie was het uitwisselen van tips. Wat deed jij nou tijdens het hybride lesgeven wat je ervaring beter maakte? De tips hebben we verzameld en vind je hieronder.