Co-Creation for Inclusive Knowledges Lab

Co-creation for Inclusive Knowledges

Het 'Co-creation voor Inclusive Knowledges' Onderzoek & Innovatie Lab van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit streeft ernaar co-creatieve onderzoeksmethoden te stimuleren voor de ontwikkeling en het gebruik van inclusieve kennis voor een rechtvaardiger samenleving.

Het verminderen van ongelijkheid en het verbeteren van sociale rechtvaardigheid behoren tot de meest dringende maatschappelijke uitdagingen van vandaag, en worden beschouwd als een cruciale taak door instellingen zoals de Vrije Universiteit Amsterdam.

Dit lab richt zich op co-creatieve methodologieën en attitudes om inclusieve kennis te creëren en een democratische vorm van kennisproductie mogelijk te maken. Het lab zal onderzoek bevorderen en ondersteunen dat de ervaringen van mensen of gemeenschappen centraal stelt, die doorgaans objecten van onderzoek zijn, maar ook verbinding maakt met professionele kennis en zich bezighoudt met een productieve uitwisseling tussen deze kennisvormen (ervaringskennis, professionele kennis en academische kennis). Het is niet mogelijk om beleid of onderzoek te ontwerpen dat daadwerkelijk bijdraagt aan een rechtvaardiger samenleving zonder een sterkere verbinding met het leven en de context van degenen die onrechtvaardige structuren ervaren, en zonder hun kennis serieus te nemen als uitgangspunt.

Co-creatie voor inclusieve kennis betekent het verbinden en gezamenlijk ontwikkelen van verschillende soorten kennis in dialoog met elkaar, met een sterke focus op het belang van ervaringskennis van uitsluitende structuren of structuren van ongelijkheid. In dit lab willen we ook zichtbaarheid creëren voor de rol van mensen die ervaringskennis en professionele of academische kennis combineren en die zich in een tussenpositie bevinden tussen gemeenschappen en instellingen.

Ontmoet het team

De lab-activiteiten worden gecoördineerd door twee co-directeuren, terwijl alle leden betrokken zijn bij het dagelijkse proces van co-creatie van kennis.

dr. Elena Ponzoni

Assistant Professor, Co-Director Co-creation for Inclusive Knowledges Lab