Het talent van studenten inzetten in het onderwijs. Hoe doe je dat?

Studenten laten openbloeien tot meer dan studenten waarmee zij weer de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen onderwijs; dat is de missie van Students as Partners. Lees op deze pagina waarom en hoe.

Gedeelde verantwoordelijkheid
De toegenomen individualisering en prestatiedruk hebben geleid tot een consumptiegericht perspectief op onderwijs, terwijl onderwijs van oudsher een gezamenlijke taak is van docenten en studenten. Students as Partners (SaP) is een wereldwijde beweging die ernaar streeft dat het onderwijs weer een gedeelde verantwoordelijkheid tussen docent en student wordt, waarbij zij samen eigenaarschap dragen voor het leerproces en –programma. Door SaP kan de VU studenten optimaal betrekken bij het onderwijs en profiteren van de vele voordelen hiervan. Bijvoorbeeld:

• Studenten zijn meer verbonden met hun onderwijs;
  • het innoveren van onderwijsmethoden;
  • docenten en studenten krijgen meer zelfvertrouwen en vergroten hun zelfreflectie;
  • betrokkenen leren van elkaars perspectief;
  • het verdelen van werkzaamheden naar kracht;
  • het ontwikkelen van een nieuw en sterker perspectief op onderwijs.

Het betrekken van studenten
Studenten kunnen in verschillende mate van betrokkenheid bijdragen aan het onderwijs; dit kan variëren van het louter informeren van studenten tot aan het door studenten laten ontwikkelen van beleid omtrent diversiteit (zie ook het raamwerk hieronder). Een studentenlunch, een student-docent of een studententeam; het kan allemaal. Zodra het gaat om een samenwerking tussen student en docent gebaseerd op gelijkheid en openheid, gaat het om een SaP-initiatief.

Lees de verschillende verhalen en voorbeelden onder ‘Laat je inspireren!’ onderaan de pagina.

Uitdagingen
Zoals bij elke innovatie, kent ook de inzet van studenten uitdagingen; zoals het vinden van studenten, het maken van tijd en het omzeilen van weerstand. SaP grijpt deze uitdagingen aan en herformuleert deze begrenzende aannames tot kansen. Door ervaringen te delen, een visie te formuleren en trainingen aan te bieden, springen we over de obstakels heen, versterken we de kwaliteit van onderwijs én dragen we bij aan de ontwikkeling van de student, docent en de VU.

Word niet iets, maar iemand
Sluit je ook aan bij de beweging die de visies van docent en student verbindt en uitbreidt. De beweging die waarde toevoegt aan de kwaliteit van onderwijs. De beweging die de student omtovert van passieve consument tot actieve meedenker.

Waarmee de VU een grotere impact achterlaat op haar docenten, studenten en de maatschappij. Waarmee de wereld weer een stukje mooier wordt. Waarmee de student en docent niet iets, maar iemand worden.

Is je nieuwsgierigheid aangewakkerd? Kijk vooral hieronder naar onder andere onze introductievideo, ons raamwerk en onze blogs.

Als een kans zich voordoet,

doet SaP zich voor als kansenpakker.
Kans pakkend pakt de kans mooi uit,
de VU doet weer een mooie stap vooruit.

Ontmoet VU Students as Partners

Wat is Students as Partners? Waar staat Students as Partners voor? Wat brengt Students as Partners de docenten en studenten? Betrokken docenten en studenten nemen je in deze korte video mee op ontdekkingsreis.

De vijf niveaus van betrokkenheid

Meer over Students as Partners

Laat je inspireren!

Meer informatie en contact

Snelle navigatie

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Sjirk Zijlstra via s.j.zijlstra@vu.nl.

Sjirk Zijlstra