Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Verhaal: studenten geschikt als docenten?

Het inzetten van student-docenten kan de werkdruk van docenten verlichten en de kwaliteit van het onderwijs verhogen. Gelukkig staan de studenten te popelen om les te geven en zijn er steeds meer mogelijkheden om dit te realiseren.

Zo werden een maand geleden met trots de eerste EduBadges uitgereikt op de VU, waarmee wij de tweede universiteit zijn die dit landelijk erkende diploma uitgeeft aan haar studenten. Een EduBadge is een diploma dat een student ontvangt na het succesvol afronden van een professioneel ontwikkelde didactische basistraining, bestaande uit drie trainingen, een zelfreflectieverslag en een peer review. Dit is een geweldige kans voor studenten om hun didactische en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en te laten zien.

De “Students as Teachers-training” is van groot belang omdat het de student-docenten in staat stelt om met zelfvertrouwen en de juiste didactische vaardigheden voor een klas te gaan staan, waardoor zij op bredere schaal ingezet kunnen worden. Hierdoor kan de meerwaarde die het inzetten van student-docenten met zich meebrengt volledig benut worden, waar niet alleen de student-docenten profijt van hebben, maar ook hun mede-studenten, mede-docenten en universiteit.

De drijfveer achter Students as Teachers
Binnen de VU is het Students as Teachers project onderdeel van het al bestaande en bredere Students as Partners-project. Het idee van Students as Partners is dat het onderwijs weer een gedeelde verantwoordelijkheid wordt van docenten en studenten, waarbij zij samen eigenaarschap dragen voor het leerproces- en programma. Dit project staat onder leiding van Sjirk Zijlstra van het VU Centre for Teaching & Learning en is een reactie op het nog onbenut potentieel van de VU op het gebied van het betrekken van studenten bij het onderwijs. De Students as Teachers-training binnen de VU is opgezet door Klaas de Zwaan, wie tevens projectleider is bij het landelijke StudentKwalificatieOnderwijs-project. Dit is een samenwerkingsverband tussen universiteiten, hogescholen en de overheid en heeft tot doel om studenten op een verantwoorde en professionele wijze kennis te laten maken met het doceren. 

"Het idee van Students as Partners is dat het onderwijs weer een gedeelde verantwoordelijkheid wordt van docenten en studenten, waarbij zij samen eigenaarschap dragen voor het leerproces en -programma." 

Een win-win voor iedereen

Voordelen voor de student-docenten
Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van student-docenten vele voordelen kent, die zich ook op de VU hebben bewezen. Ten eerste heeft het voordelen voor de student-docenten, zoals student-docenten Mette Hooijbrink, Tara Rezvani Daryan en Oumaima el Ouarit hebben ondervonden. Voordat zij deelnamen aan de training, onderwezen zij op intuïtie, wat zij echter alle drie miste was de bevestiging dat zij het juist deden. De training heeft hen zowel deze bevestiging (en daarmee zelfvertrouwen) als nieuwe kennis en vaardigheden gegeven. Door het discussiëren met de medestudent-docenten, het zelfreflectieverslag en de peer review geven zij nu waardevollere en actievere lessen en kunnen zij een veiligere leeromgeving creëren. Tara en Oumaima zouden na hun studie wel aan de slag willen als docent. Mette heeft zelfs ontdekt dat onderwijzen, tegen haar verwachting in, één van haar passies is.

Een groep studenten met laptops buiten aan een tafel

Voordelen voor de medestudenten
De student-docenten en studenten kunnen erg relateren aan elkaar; er is een klein leeftijdsverschil en de student-docenten hebben in dezelfde schoenen gestaan als de studenten. Ook is het voor de studenten laagdrempeliger om onderwijs te krijgen van medestudenten. Bij student-docent Oumaima zorgde dit ervoor dat studenten vaak naar haar toekomen tijdens de pauze en na de les, niet alleen met vragen over de lesstof, maar ook met vragen over studeren in het algemeen en Oumaima haar persoonlijke ervaring daarin. Op deze manier kunnen de studenten geïnspireerd worden door hun student-docent en hen als voorbeeld nemen, waardoor zij zich geïnspireerd en krachtig voelen. Daarnaast zorgt het voor een samenwerking gebouwd op wederzijds respect. Hoe leuk is het om na een tentamen een mailtje te ontvangen van een studente waarin je wordt bedankt omdat ze het tentamen heeft gehaald?

"Op deze manier kunnen de studenten geinspireerd worden door hun student-docent en hen als voorbeeld nemen, waardoor zij geëmpowered worden en geïnspireerd raken."

Voordelen voor de docenten en VU
Voornoemde voordelen hebben positieve effecten op de docenten en VU in zijn geheel. Zo ontstaat er een lagere werkdruk voor docenten, omdat er meer studenten zullen willen doceren – tijdens hun studie en daarna. Ook kan onderwijs voor kleinere groepen aangeboden worden. Daarnaast zijn student-docenten goedkoper en flexibeler dan fulltime docenten. Ook geeft het de docent een sparpartner, de mogelijkheid om nieuwe perspectieven te ontdekken en de mogelijkheid om een klas te observeren, in plaats van ervoor te staan (wat weer waardevolle informatie oplevert). Dit allestresulteert in beter onderwijs, voor zowel docent als student.

De toekomst van Students as Teachers bij de VU
Het Students as Teachers-project droomt ervan dat elke faculteit (of zelfs opleiding) een eigen Students as Teachers-trainingsprogramma heeft. Op deze manier kunnen er meer student-docenten opgeleid worden en kunnen de trainingen beter aansluiten bij de specifieke wensen van de opleidingen en faculteiten. Het VU Centre for Teaching & Learning kan hierin een faciliterende rol aannemen, door bijvoorbeeld trainingen te ontwikkelen, een basishandleiding te creëren en trainers te trainen.

Indien het idee van Students as Teachers interessant klinkt voor jouw vak, opleiding en/of faculteit, neem dan gerust contact op met Klaas de Zwaan (k.de.zwaan@vu.nl). Daarnaast nodigen wij je graag uit voor informatiemiddagen die na de zomer van 2024 zullen plaatsvinden. Aanmelden kan via Klaas de Zwaan (k.de.zwaan@vu.nl). 

Gedeelde verantwoordelijkheid in het VU-onderwijs

Naast Students as Teachers zijn er andere projecten die zich richten op het betrekken van studenten in het doceren. Neem een kijkje op onderstaande webpagina’s voor meer inspiratie:

Dit zijn echter niet de enige initiatieven die de verantwoordelijkheid tussen student en docent verschuiven. Op de VU zijn er veel projecten die onder Students as Partners vallen. Houd de webpagina van Students as Partners in de gaten voor meer verhalen, ideeën en informatie.

Delen van ervaring, delen van wijsheid
Delen van eigenaarschap, delen van verlichting
Delen van verantwoordelijkheid, delen van plezier

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam