Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Onderwijsplatform SpringLab VU

SpringLab VU – het ‘Students as Partners’-platform van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) – staat voor innovatie en samenwerking. Dit platform, geleid door studenten, biedt studenten de mogelijkheid om actief bij te dragen aan hun eigen onderwijsontwikkeling en die van hun medestudenten. Door studenten als partners te zien, wordt de betrokkenheid verhoogd en wordt een cultuur van gezamenlijke groei en ontwikkeling gestimuleerd.

Wat is SpringLab VU?

SpringLab VU is een dynamisch onderwijsplatform binnen de Faculteit der Geneeskunde van de VU, waar studenten onder begeleiding van experts zelf lessen ontwikkelen en geven. Dit platform biedt een ruimte voor experimenteren en ontdekken, waar fouten maken wordt omarmd als een essentieel onderdeel van het leerproces. SpringLab VU is gebaseerd op het 'Students as Partners'-concept, waarbij studenten een actieve en volwaardige rol spelen in hun eigen onderwijs.

Ervaringen van studenten en docenten

Studenten voelen zich meer betrokken en beter voorbereid op hun toekomstige carrière dankzij SpringLab. Zoals een student zegt: "SpringLab VU heeft mijn studie-ervaring volledig getransformeerd." Docenten merken een toename in motivatie en participatie onder studenten. "Studenten brengen frisse ideeën en energie die ons onderwijs naar een hoger niveau tillen," aldus een docent.

Lees hier meer over de ervaring van betrokken studenten.

Professionele onboarding

SpringLab VU bestaat uit diverse student-collegateams, elk met specifieke verantwoordelijkheden. Deze teams worden geleid door een kernteam van ervaren studenten. Zij worden op hun beurt begeleid door docenten en experts. Nieuwe student-collega's doorlopen een StuKO-gecertificeerd onboardingsproces, inclusief training in didactische vaardigheden, lesontwikkeling en evaluatie.

Impact van SpringLab

SpringLab VU heeft succesvolle projecten gerealiseerd, zoals de Advanced Trauma Life Support (ATLS)-cursus en de Stationstoets-trainingen (STAT), die laten zien hoe studenten bijdragen aan onderwijsinnovatie. Sinds de oprichting heeft SpringLab een grote impact gehad binnen de Faculteit der Geneeskunde.

Van een klein initiatief is het platform uitgegroeid tot een community met 60 actief betrokken student-collega's. Jaarlijks worden meer dan 60 lessen aangeboden aan zo’n 2500 studenten. Daarnaast hebben diverse pilots en samenwerkingen geleid tot waardevolle innovaties, waardoor het onderwijs nog meer praktijk- en studentgericht is geworden.

Download onze informatiebrochure!

Contactinformatie

Geïnteresseerde docenten en beleidsmedewerkers kunnen contact opnemen met SpringLab VU om mogelijkheden voor samenwerking te bespreken.

Ontmoet SpringLab

Hoe ziet SpringLab eruit? Wat leren studenten hier? Wat maakt SpringLab zo uniek? 

Betrokken docenten en studenten nemen je mee op een ontdekkingsreis in deze korte video, waarin ze laten zien hoe SpringLab werkt en waarom het zo'n bijzondere leerervaring biedt.

De doelen van SpringLab

  • Studenten versterken in hun leerproces

    SpringLab empowert studenten door hen een actieve rol in hun eigen leerproces te geven. Het platform biedt onderwijs dat naadloos aansluit bij de behoeften en interesses van studenten, terwijl zij waardevolle vaardigheden ontwikkelen in onderwijs en leiderschap.

  • Zelf lessen ontwerpen en uitvoeren

    Studenten ontwerpen en verzorgen zelf facultatieve lessen voor hun medestudenten. Deze lessen, vaak in de avonduren, bieden een breed scala aan van praktische vaardigheden tot theoretische kennis, altijd met de focus op directe toepasbaarheid. Ook biedt het studenten de mogelijkheid om zich te verdiepen in specifieke onderwerpen buiten het reguliere curriculum.

  • Samenwerking tussen studenten en docenten bevorderen

    SpringLab VU is een dynamische proeftuin voor onderwijsinnovatie, waar studenten en docenten samen vernieuwende en uitdagende curricula ontwikkelen. In nauwe samenwerking met opleiders en docenten werken studenten actief aan het verbeteren en vernieuwen van het bestaande curriculum. Dit varieert van het herontwerpen van bestaande lessen tot het integreren van nieuwe, praktijkgerichte modules in het onderwijsprogramma.

  • Innoveren met flexibele onderwijsmethoden

    SpringLab VU biedt een experimentele ruimte waar docenten nieuwe onderwijsmethoden en -technieken kunnen testen, waarbij de feedback en ervaringen van studenten worden benut om de effectiviteit van deze innovaties te verbeteren. Met methoden zoals just-in-time learning en community-based learning zorgt SpringLab ervoor dat het onderwijs flexibel en relevant blijft. Deze aanpak sluit het leerproces optimaal aan op de actuele behoeften van studenten.

  • Interne groei en versterking

    SpringLab VU wil zich binnen de geneeskundeopleiding verder vestigen als het toonaangevende platform voor onderwijsinnovatie en samenwerking. De opening van de Living Library zal hierin een cruciale rol spelen. Dit is een community & active learning space waar studenten vrijelijk kunnen binnenlopen om peers te ontmoeten, te studeren en te oefenen met praktische vaardigheden.

  • Versterking van de onderwijsvisie van de VU

    In de onderwijsvisie van de VU staan ontwikkeling, maatschappelijke betrokkenheid en wetenschappelijke integriteit centraal. SpringLab sluit hier perfect op aan door studenten actief te betrekken bij het onderwijsproces.

    Daarnaast versterkt SpringLab de onderwijsvisie van de universiteit door haar kernwaarden te bevorderen. Het platform stimuleert kritische denkvaardigheden, persoonlijke groei en een sterk gemeenschapsgevoel, wat leidt tot goed opgeleide en betrokken academici.

  • Uitbreiding en opschaling van SkillsLabs

    SpringLab VU is ambitieus en kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor groei en uitbreiding. Er liggen plannen klaar om het platform als SkillsLab uit te rollen naar andere faculteiten en opleidingen binnen de VU, met als doel een bredere impact te creëren op het gehele onderwijslandschap van de universiteit.

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00). 

Contactpersoon

Carin Weitering

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam