Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Onderwijsplatform SpringLab VU

SpringLab VU – het ‘Students as Partners’-platform van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) – staat voor innovatie en samenwerking. Dit platform, geleid door studenten, biedt hen de mogelijkheid om actief bij te dragen aan hun eigen onderwijsontwikkeling en die van hun medestudenten. Door studenten als partners te zien, wordt de betrokkenheid verhoogd en wordt een cultuur van gezamenlijke groei en ontwikkeling gestimuleerd.

Wat is SpringLab VU?

SpringLab VU is een dynamisch onderwijsplatform binnen de Faculteit der Geneeskunde van de VU, waar studenten onder begeleiding van experts zelf lessen ontwikkelen en geven. Dit platform biedt een ruimte voor experimenteren en ontdekken, waar fouten maken wordt gezien als een essentieel onderdeel van het leerproces.

Download onze informatiebrochure!

Het Concept 'Students as Partners'

SpringLab VU is gebaseerd op het 'Students as Partners'-concept, waarin studenten een actieve en gelijkwaardige rol spelen in hun eigen onderwijs. Dit innovatieve model verschilt aanzienlijk van de traditionele onderwijsaanpak, waarbij studenten vaak passieve ontvangers van kennis zijn. Binnen SpringLab VU worden studenten gezien als mede-ontwerpers en mede-uitvoerders van het onderwijsproces, wat leidt tot een grotere betrokkenheid en intrinsieke motivatie.

Het 'Students as Partners'-concept houdt in dat studenten samen met docenten en andere onderwijsprofessionals werken aan het ontwikkelen van lesmateriaal, het geven van lessen en het verbeteren van onderwijsprogramma's. Dit partnerschap bevordert niet alleen de persoonlijke en professionele groei van de studenten, maar draagt ook bij aan de innovatie en kwaliteit van het onderwijs aan de VU. Door studenten te betrekken in het hele proces, van conceptontwikkeling tot uitvoering, wordt een cultuur van samenwerking en wederzijds respect gecreëerd.

Doelstellingen en Visie

Het primaire doel van SpringLab is om studenten te empoweren en hen een actieve rol te geven in hun onderwijs. Het platform streeft ernaar om onderwijs te bieden dat aansluit bij de behoeften en interesses van studenten, waarbij zij tegelijkertijd waardevolle onderwijs- en leiderschapsvaardigheden opdoen.

Ontwikkeling en Uitvoering van Lessen
Studenten ontwikkelen en verzorgen zelfgemaakte facultatieve lessen voor hun peers. Deze lessen, vaak in de avonduren, variëren van praktische vaardigheden tot theoretische kennis, altijd met het oog op directe toepasbaarheid.

Samenwerking tussen Studenten en Docenten
SpringLab VU fungeert als een proeftuin voor onderwijsinnovatie, waar studenten en docenten samenwerken aan het creëren van vernieuwend en uitdagend curriculum. Deze samenwerking zorgt voor een verrijkende leerervaring voor beide partijen.

Innovatieve Onderwijsmethoden
SpringLab introduceert innovatieve methoden zoals just-in-time learning en community-based learning. Dit zorgt ervoor dat het onderwijs flexibel, relevant en afgestemd is op de actuele behoeften van de studenten.

Voorbeelden van Geslaagde Projecten
SpringLab heeft tal van succesvolle projecten op zijn naam staan, zoals de Advanced Trauma Life Support (ATLS)-cursus en de Stationstoets-trainingen (STAT). Deze projecten tonen aan hoe studenten effectief kunnen bijdragen aan onderwijsinnovatie.

Ervaringen van Studenten en Docenten
Studenten melden dat ze zich meer betrokken voelen en beter voorbereid zijn op hun toekomstige carrière. Docenten zien een verhoogde motivatie en participatie onder studenten, wat leidt tot een meer dynamische en interactieve leeromgeving.

Onderwijsvisie VU 2021
De VU streeft naar een leeromgeving waarin persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke betrokkenheid en wetenschappelijke integriteit centraal staan. SpringLab sluit hier naadloos op aan door studenten actief te betrekken in het onderwijsproces.

Rol van SpringLab in het Realiseren van deze Visie
SpringLab draagt bij aan de onderwijsvisie van de VU door de kernwaarden van de universiteit te bevorderen. Het platform stimuleert kritische denkvaardigheden, persoonlijke groei en een gevoel van gemeenschap, wat resulteert in goed opgeleide en betrokken academici.

Toekomstplannen voor SpringLab
SpringLab VU is ambitieus en kijkt naar mogelijkheden om verder te groeien en uit te breiden. Er zijn plannen om het platform uit te rollen naar andere faculteiten en opleidingen binnen de VU, om zo een bredere impact te hebben op het gehele onderwijslandschap van de universiteit.

Uitbreiding en Opschaling naar Andere Faculteiten
Door het succes van SpringLab binnen de Faculteit der Geneeskunde, wordt er actief gewerkt aan de uitbreiding van het concept naar andere faculteiten. Dit zal zorgen voor een bredere implementatie van het ‘Students as Partners’-principe binnen de gehele VU.

Hoe Deel te Nemen of Samen te Werken met SpringLab
Geïnteresseerde docenten en beleidsmedewerkers kunnen contact opnemen met SpringLab om mogelijkheden voor samenwerking te bespreken. Deelname biedt een unieke kans om bij te dragen aan onderwijsinnovatie en om samen met studenten nieuwe onderwijsinitiatieven te ontwikkelen.

Werkwijze en Activiteiten

SpringLab VU werkt op verschillende manieren om het 'Students as Partners'-concept te realiseren:

  1. Facultatief Onderwijs: Studenten ontwikkelen en geven extracurriculaire lessen aan hun peers, gebaseerd op hun eigen interesses en behoeften. Deze lessen vinden vaak plaats in de avonduren en bieden studenten de mogelijkheid om zich te verdiepen in specifieke onderwerpen buiten het reguliere curriculum.
  2. Curriculair Onderwijs: In samenwerking met opleiders en docenten werken studenten aan het verbeteren en innoveren van het bestaande curriculum. Dit kan variëren van het herontwikkelen van bestaande lessen tot het integreren van nieuwe, praktijkgerichte modules in het onderwijsprogramma.
  3. Proeftuin voor Onderwijsinnovatie: SpringLab VU fungeert als een experimentele ruimte waar docenten nieuwe onderwijsmethoden en -technieken kunnen uitproberen. Hierbij worden regelmatig de meningen en ervaringen van betrokken studenten gebruikt om de effectiviteit van deze innovaties te evalueren en te verbeteren.
  4. Living Library: Binnenkort wordt een nieuwe dimensie toegevoegd aan het aanbod van SpringLab VU met de Living Library. Dit is een community & active learning space waar studenten vrijelijk kunnen binnenlopen om peers te ontmoeten, te studeren en te oefenen met praktische vaardigheden.

SpringLab VU bestaat uit diverse teams van student-assistenten, elk met een specifieke focus en verantwoordelijkheden. Deze teams worden geleid door een kernteam van ervaren studenten en begeleid door docenten en experts. Door middel van een gestructureerd onboardingproces, dat StuKO-gecertificeerd is, worden nieuwe student-assistenten voorbereid op hun rol binnen SpringLab VU. Dit proces omvat training in didactische vaardigheden, lesontwikkeling en evaluatie, en praktische ervaring in het geven van lessen.

Impact en Resultaten

Sinds de oprichting heeft SpringLab VU aanzienlijke impact gehad op zowel studenten als docenten binnen de Faculteit der Geneeskunde. Enkele belangrijke resultaten zijn:

  • Groei in Betrokkenheid: Van een klein initiatief met slechts enkele studenten is SpringLab VU uitgegroeid tot een platform met ongeveer 60 actief betrokken student-assistenten. Veel alumni blijven vrijwillig betrokken na het afronden van hun opleiding.
  • Uitbreiding van Lessen: Het aantal aangeboden facultatieve lessen is gegroeid van een handvol naar meer dan 60 lessen per jaar, met plaats voor ongeveer 2500 studenten.
  • Curriculaire Innovaties: Diverse pilots en samenwerkingsverbanden hebben geleid tot veranderingen en verbeteringen in het curriculum, wat bijdraagt aan een meer praktijkgericht en studentgericht onderwijsaanbod.

De impact van SpringLab VU reikt verder dan alleen de faculteit Geneeskunde. Door samenwerkingen met andere faculteiten en opleidingen binnen de VU, worden de principes en methoden van SpringLab VU steeds breder toegepast, wat leidt tot een cultuur van continue verbetering en innovatie in het onderwijs.

Uitdagingen en Toekomstvisie

De toekomstvisie van SpringLab VU is tweeledig:

  1. Interne Versterking: Binnen de geneeskundeopleiding wil SpringLab VU verder ingeburgerd raken als het go-to platform voor onderwijsinnovatie en samenwerking. De opening van de Living Library zal hierbij een belangrijke rol spelen.
  2. Externe Uitbreiding: Buiten de geneeskundeopleiding streeft SpringLab VU naar opschaling naar andere faculteiten en disciplines. Het doel is om een VU-breed netwerk van 'Students as Partners'-initiatieven op te zetten, waarbij studenten in een gecontroleerde omgeving eigen onderwijs kunnen ontwikkelen en bijdragen aan het reguliere curriculum.

Quotes en Testimonials

  • Studentenervaring: "SpringLab VU heeft mijn studie-ervaring volledig veranderd. Het gaf me de kans om niet alleen kennis op te doen, maar ook om actief bij te dragen aan het onderwijs van mijn medestudenten."
  • Docentenperspectief: "Het samenwerken met studenten binnen SpringLab VU heeft mijn blik op onderwijsinnovatie verruimd. Studenten brengen frisse ideeën en een ongekende energie die ons onderwijs naar een hoger niveau tilt."

Contactinformatie en Aanmelding

Download onze informatiebrochure!

Geïnteresseerden die meer willen weten over SpringLab VU of zich willen aanmelden, kunnen contact opnemen via de volgende kanalen:

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00). 

Contactpersoon

Carin Weitering