Je gaat aan de slag met het ontwerpen, optimaliseren en vertalen van teksten voor bepaalde doelgroepen. Hierbij gaat het om communicatieve boodschappen in de breedste zin. Denk aan informatieve teksten voor websites van bedrijven, creatieve teksten voor externe communicatie en overtuigende teksten voor advertenties.
Binnen de afstudeerrichting volg je daarom vakken waarbij je leert wat de kenmerken van verschillende soorten teksten zijn en hoe die worden ingezet voor uiteenlopende doelen en doelgroepen. Daarnaast leer je aan welke voorwaarden een effectieve tekst voldoet. En daar komt veel meer bij kijken dan foutloos spellen.
Keuze uit 2 varianten: Schrijven en Vertalen
Binnen de variant Schrijven heb je veel keuzeruimte, zodat je zelf kunt kiezen of je jezelf wilt specialiseren in zakelijke teksten, literaire teksten of een combinatie van beide.
Binnen de variant Vertalen leer je eerst wat vertalen precies is, welke theorieën hieraan ten grondslag liggen en welke vertaalstrategieën daarbij horen. Daarnaast ga je natuurlijk ook echt aan de slag met vertalen. Afhankelijk van je vooropleiding leg je daarbij de nadruk op vertalen van het Engels naar het Nederlands of op vertalen van het Nederlands naar het Engels.