Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Word een betere neurowetenschapper

Draag bij aan een beter inzicht in de neurowetenschappen

De voortgang in de neurowetenschappen brengt ons niet alleen ongekende mogelijkheden om menselijk gedrag te begrijpen, te voorspellen en te beheersen, maar roept ook filosofische en ethische vragen op over de mogelijke risico’s, opbrengsten en bredere maatschappelijke gevolgen van deze mogelijkheden.

Wat zijn de implicaties van neurotechnologieën zoals diepe hersenstimulatie en transcraniale magnetische simulatie voor ons begrip van onszelf en van onze persoonlijke identiteit? Wanneer is neurowetenschappelijk bewijs toelaatbaar in de rechtsgang? Hoe vertalen we fundamentele neurowetenschappelijke inzichten naar de psychiatrische praktijk?

Andere vragen betreffen de wetenschappelijke praktijk van de neurowetenschap zelf. Wat voor uitleg geven neurowetenschappers zelf? Is er een methode of model waarmee de verschillende neurowetenschappelijke subdisciplines kunnen worden verenigd? In hoeverre houdt de bewering stand dat mentale stoornissen worden veroorzaakt door disfunctionele hersenmechanismen? In deze masteropleiding houd je je bezig met dit soort kwesties, op het snijvlak van neurowetenschap, filosofie en psychiatrie. Je leert op welke manier je kunt communiceren over dit soort kwesties met niet-academische partijen (zoals patiënten, gezondheidszorgmedewerkers en beleidsmakers) en je draagt bij aan een beter praktisch inzicht in de neurowetenschap en de implicaties ervan.

Dit is een kleinschalige opleiding, waardoor je veel in groepjes werkt en veel aandacht krijgt van de docenten. Maar je zult ook profiteren van de samenwerking met studenten en docenten met heel andere disciplinaire achtergronden. Alle studenten die een specialisatie in Filosofie volgen nemen eerst deel aan de inleidende kernvakken filosofie. Dit betekent dat je ook mensen leert kennen die zich specialiseren in bio-ethiek of rechten, bijvoorbeeld.

Het grootste gedeelte van de studenten van de opleiding Philosophy of Neuroscience heeft een neurowetenschappelijke achtergrond en volgt tegelijkertijd een tweede masteropleiding, bijvoorbeeld de onderzoeksmaster Neuroscience aan het VUmc. Hierdoor kun je twee masterdiploma’s behalen. Dit betekent een stevige werkdruk, maar ook een aantrekkelijk profiel voor toekomstige werkgevers of voor academische instellingen.

De startdatum van deze opleiding is 1 september.

Feiten en cijfers

Jaar 1

In je eerste jaar volg je overdag drie vakken van je andere masteropleiding, en in de avonduren vier introductievakken in de filosofie. Jaar 1 is een zwaar eerste jaar wat betreft studielast, dus zorg dat je hierop bent voorbereid.

Naast basiskennis over de geschiedenis van de filosofie, van de oudheid tot nu, leer je ook over normatieve ethiek. Hierbij stel je jezelf vragen zoals hoe we als mensen naast elkaar kunnen bestaan als we verschillende ethische theorieën volgen, zoals deugdethiek, utilitarisme, kantiaanse ethiek enzovoort. Daarnaast leer je alles over de wetenschappelijke methode, waarbij we ingaan op wat kennis eigenlijk wetenschappelijk maakt, en op de vraag of objectieve kennis mogelijk is.

Vakken

  • Philosophy of Science: Disciplines and Themes
  • Normative Ethics
  • Political and Social Philosophy
  • History of Philosophy
  • Electives:
    • From Molecule to Mind
    • Statistics in Neurosciences
    • Clinical neurosciences
    • Genetics in Neuroscience
    • Neurogenomics

Een overzicht van het studieprogramma kun je vinden in de studiegids.

Jaar 2

In je tweede jaar ga je je verder verdiepen in de neurofilosofie.

In het vak Philosophical Approaches richt je je op twee centrale onderwerpen van de neurofilosofie: mechanistische theorieën en causale theorieën. Hierbij nodigen we neurowetenschappers die werken aan actuele praktijkvoorbeelden uit om hun projecten te bespreken met de studenten; een recent voorbeeld is een onderzoeker die zich bezighoudt met een netwerkmodel voor multiple sclerosis.

In het vak Neurophilosophy, Phenomenology and Subjectivity houd je je bezig met subjectieve verslaglegging uit de eerste hand (bijvoorbeeld van een patiënt) in neurowetenschappelijk onderzoek, en onderzoek je manieren waarop subjectiviteit kan worden meegenomen bij het oplossen van wetenschappelijke problemen.

Neurowetenschappers maken vaak gebruik van metaforen als zij psychiatrische aandoeningen uitleggen aan hun patiënten, en in het vak Neurophilosophy and Psychiatry leer je hoe deze metaforen kunnen worden verbeterd als het gaat om mentale aandoeningen.

De neurowetenschap heeft duidelijke ethische en maatschappelijke implicaties, deze bekijken we tijdens het vak Neuroethics and Society.

In het vak Key Concepts richt je je op een onderzoeksgebied naar keuze. Je onderzoekt de belangrijkste concepten en metaforen van dit onderzoeksgebied door middel van een aantal interviews en kritische reflecties, waarbij je jezelf de vraag stelt hoe je bevindingen kunnen worden vertaald naar andere partijen.

Ten slotte schrijf je je masterscriptie over een onderwerp dat je zelf kiest, doorgaans in hetzelfde vakgebied als het onderwerp van de scriptie van je andere master. Je kunt hierbij meer de theoretische kant opgaan of juist de praktische, maar er moet een filosofisch element aanwezig zijn.

Vakken

  • Master Thesis (2 year program)
  • Ethics of Medical Research
  • Philosophy of Mind, Brain and Behaviour
  • Key Concepts
  • Neurophilosophy, Phenomenology and Subjectivity
  • Philosophical Text Reading
  • Neurophilosophy and Psychiatry
  • Neuroscientific Explanation
  • Neuroethics and Society

Een overzicht van het studieprogramma kun je vinden in de studiegids.

Jeroen van Daatselaar - student

Jeroen van Daatselaar - student

“Het curriculum bevat klassieke en hedendaagse onderwerpen, van bewustzijn tot verschillende theorieën over causale verbanden, tot de impact van de neurowetenschappen op de samenleving en ons begrip van de menselijke aard. Dit gaf me net een leuke voorsprong in mijn zoektocht naar een promotieplek in de neurowetenschap. Als ik nu neurowetenschappelijke literatuur lees of gesprekken met collega’s voer zie ik ook altijd de filosofische invalshoek.”

Bepaal zelf je toekomst met de masteropleiding Philosophy of Neuroscience

Bepaal zelf je toekomst met de masteropleiding Philosophy of Neuroscience

In een notendop: je wordt een betere neurowetenschapper als je de opleiding Philosophy of Neuroscience hebt afgerond. Je zult dan namelijk beschikken over meer sensitiviteit en bewustzijn van de bredere maatschappelijke en wetenschappelijke context van de neurowetenschappelijke praktijk. Dit is bijzonder waardevol, of je nu besluit verder te gaan in de academische wereld of als wetenschapper in het veld aan de slag gaat.

Bekijk je toekomstmogelijkheden

Vragen over de vakken of het studieprogramma?

Twijfel niet om de coördinator te contacten

Stuur een email naar dr. Leon de Bruin: l.c.de.bruin@vu.nl