Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ontdek de kracht van taal in communicatie over gezondheid

Ontdek de kracht van taal om de wereld te veranderen

Theoretische kennis en praktijkervaring gecombineerd
In dit masterprogramma krijg je niet alleen theoretische kennis over hoe taal werkt in real-life interacties, maar ook praktische ervaring opdoet door samen te werken met gezondheids- en maatschappelijke organisaties . Deze organisaties bieden mogelijkheden voor stages en afstudeerprojecten waardoor je je opgedane kennis in de praktijk kunt brengen.

Inzicht in taalgebruik in het dagelijks leven
De opleiding begint met een solide theoretische basis om inzicht te krijgen in het taalgebruik in het dagelijks leven en in een institutionele context. Zo leer je hoe de uitwisseling van behandelmogelijkheden tussen dokters en patiënten plaatsvindt, hoe neonatale zorg wordt besproken met de ouders, en hoe antivaccinatiegroeperingen te werk gaan op social media.

Uniek: koppeling met de beroepspraktijk
Wat deze opleiding uniek maakt, is dat de koppeling met de beroepspraktijk al tijdens het studieprogramma zelf tot stand komt. Je academische stage wordt opgesteld in nauwe samenspraak met gezondheidzorginstellingen en andere maatschappelijk georiënteerde organisaties (zoals Controle Alt Delete, Athena Instituut VU, Trimbos Instituut, 3D VU, Veer-Krachtige Ouders, GGD Amsterdam, De Posten Enschede) die werken in de praktijk. Tijdens de vakken worden toepasselijke voorbeelden uit het dagelijks leven besproken, bijvoorbeeld maatschappelijke problemen zoals het gebrek aan vertrouwen in de wetenschap, of mentale gezondheidsproblemen onder jongeren, waardoor je wordt gestimuleerd alternatieve oplossingen te overwegen om te komen tot een goed en praktisch advies.

Veel vraag in de gezondheidszorg
Er is veel vraag naar academisch geschoolde gespreks- of communicatiespecialisten in de gezondheidszorg, in de rol van onafhankelijke adviseur, onderzoeker, facilitator, bemiddelaar of patiëntvoorlichter. Vooral als het gaat om wetenschappelijke kennis, of als burgerparticipatie een grote rol speelt, is inzicht nodig in hoe we een zinnige dialoog tot stand kunnen brengen en houden tussen de overheid en burgers, of tussen professionals en patiënten of klanten. Hierbij kun je denken aan instituten zoals het RIVM, het ministerie van VWS, maar ook de farmaceutische industrie, ziekenhuizen, verpleeghuizen, verslavingszorg, internationale ngo’s en de Wereldgezondheidsorganisatie.

Maak kennis met onze universitair docenten
Wil je meer weten over jouw universitair docenten? Lees hier meer over onze docenten: dr. Lotte van Burgsteden, dr. Bogdana Huma, dr. Elliott Hoey, Lieve van Hengel, Robbert Prettner, prof. dr. Hedwig te Molder

Het studieprogramma

Periode 1
De opleiding begint in september met een brede theoretische basis. In het vak Communication Design in Society verdiep je je in de theorieën over communicatieve genres en leer je deze toepassen op verschillende vormen van schriftelijke en visuele communicatie, zoals rouwberichten, boekrecensies en online advertenties.

Dialogue for Health is een belangrijk vak waarin je leert realistische interacties die betrekking hebben op medische problemen te analyseren, zowel persoonlijk als online, en deze inzichten toe te passen op situaties waarin gesprekken plaatsvinden of nodig zijn. We bekijken wanneer en op welke manier wetenschappelijke kennis kan worden gebruikt om een argument kracht bij te zetten of juist te ontkrachten, en voor welke doeleinden ervaringen wordt ingezet (zoals: “luister naar wat je lichaam je wil zeggen”). We gaan vaccinkritische betogen analyseren om te ontdekken hoe ze worden opgebouwd dat ze overtuigend overkomen, en hoe ze overheids- en wetenschappelijke adviezen voor vaccinatie bekritiseren of beïnvloeden.

Periode 2
In periode 2 (november - december) ga je je analytische vaardigheden verder uitdiepen en de methode van conversatieanalyse toepassen tijdens Medical and Healthcare Interactions. Je gaat hierbij leren over en reflecteren op onderwerpen zoals: Op welke manieren brengen artsen slecht nieuws? Kunnen patiënten onderhandelen over besluiten over de behandeling? En in hoeverre komen de modellen over gedeelde besluitvorming overeen met de praktijk?

Je kunt een keuzevak kiezen uit het brede aanbod in de studiegids. Keuzevakken geven je de mogelijkheid om dialoogpraktijken te analyseren vanuit een breder maatschappelijk, organisatie- of historisch perspectief. Hieronder worden een aantal voorbeelden genoemd.

Periode 3 t/m 6
De stage "Researching and Facilitating Dialogue" loopt van periode 3 tot en met 5. In periode 3 (januari) word je gekoppeld aan een gezondheids- of maatschappelijke organisatie, waar je stage gaat lopen. Je krijgt ook toegang tot een dataset met real-life interacties, die de basis vormt voor je masterscriptie. In periode 4 (februari-maart) focus je intensief op het onderzoeksaspect. Je werkt methodologisch met je data om een bruikbaar onderzoeksvoorstel voor je scriptie te ontwikkelen. In periode 5 (april-mei) komt 'dialoog faciliteren' in beeld. Je leert hoe je een dialoogtraining ontwerpt en uitvoert, waarin je de resultaten van je onderzoek verwerkt.

In periode 4 (februari-maart) volg je ook de cursus Health Communication and Social Media, waarin wordt onderzocht hoe patiënten sociale media gebruiken om hun ervaringen te delen en steun te zoeken. Je onderzoekt hoe sociale mediaplatforms en speciale forums cruciale plekken worden voor individuen om contact te leggen, hun gezondheidsreizen te delen en troost en advies te vinden bij anderen die hun ervaringen begrijpen.

Tegelijkertijd werk je in periodes 4-6 aan je masterscriptie. Onder begeleiding van een docent voer je een origineel onderzoek uit, waarbij je de gegevens uit je stage benut.

Vakken

  • Communication Design in Society
  • Dialogue for Health
  • Medical and Health Care Interactions
  • Elective(s): 
    • Introduction to Medical and Health Humanities
    • The Power of Metaphor
    • Text and Image in News and Advertising
    • Culture and Identity in Organizations
  • Internship: Researching and Facilitating Dialogue
  • Health Communication and Social Media
  • Master 

Het studieprogramma vind je in onze studiegids.

Stage

Periode 3 start je met de stage Internship: Researching and Facilitating Dialogue. Je wordt gekoppeld aan een gezondheids-/maatschappelijke organisatie die als stageplek zal dienen. Je krijgt ook toegang tot een dataset met real-life interacties, die je zult gebruiken voor je masterscriptie. In deze periode volg je drie bijeenkomsten over de literatuur rond dialoogfacilitering en werk je aan je stagevoorstel. In je voorstel beantwoord je vragen zoals: Welk probleem binnen de organisatie ga je onderzoeken? Hoe verhouden je gegevens zich tot dit probleem? Welke andere activiteiten ga je uitvoeren voor de organisatie? 

In Periode 4 richt je je intensief op het aspect 'onderzoek' als je methodologisch met je data aan de slag gaat om tot een bruikbaar onderzoeksvoorstel voor je scriptie te komen.

In Periode 5 ga je verder met je scriptieonderzoek en het schrijven ervan (meer hierover hieronder). Aan het einde van deze periode komt het onderdeel 'facilitating dialogue’ aan bod. Je ontvangt een op maat gemaakte CA-training, specifiek gericht op je stage en masterscriptie, en leert hoe je zelf andere deelnemers kunt trainen. Dit bereidt je voor op je eindpresentatie voor de stageorganisatie.

De masterscriptie

In periode 4 begin je met het voorbereiden van je scriptie, die je schrijft met de hulp van een medewerker en op basis van gegevens van je stageorganisatie.

Je scriptie richt zich op belangrijke gezondheids- of maatschappelijke vraagstukken en onderzoekt echte situaties waarin deze vraagstukken naar voren komen. In het verleden hebben studenten bijvoorbeeld onderzocht:

  • Hoe ouders en artsen onderhandelen over hun kennis van baby's die zijn opgenomen op de neonatale intensivecareafdeling.
  • Hoe gezondheidsprofessionals die voor een verslavingshulplijn werken complimenten gebruiken wanneer ze met cliënten praten.
  • Hoe politieagenten taal gebruiken om burgers ervan te weerhouden hen te filmen.

Bepaal zelf je toekomst met de opleiding Dialogue, Health & Society

Bepaal zelf je toekomst met de opleiding Dialogue, Health & Society

Met een masterdiploma in Communicatie- en Informatiestudiewetenschappen: Dialogue, Health and Society ben je helemaal klaar om de toekomst van gezondheidscommunicatie te vormen! Je hebt diepgaande kennis van hoe interactieve communicatie werkt en bent uitstekend toegerust om te begrijpen hoe subtiele taalkeuzes van invloed kunnen zijn op wederzijds begrip, samenwerking en relaties. Je zult die kennis goed kunnen gebruiken bij het trainen, adviseren, bemiddelen of onderzoeken van communicatievraagstukken in uiteenlopende organisaties en vakgebieden.

Ontdek je toekomstperspectieven
Man met baard

Questions about the programme?

Send an email to prof. Hedwig te Molder or contact dr. Bogdana Huma:

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam