Deze master geeft je theoretische handvatten om de rol van taal en communicatie in een medische context te begrijpen, maar ook de vaardigheden om betere gesprekken te voeren en kritisch te reflecteren op het resultaat van die gesprekken.
In het huidige maatschappelijke en politieke debat, dat steeds meer polariseert, is het steeds moeilijker om een goed gesprek te voeren. Om verschillen te overbruggen en een inclusieve samenleving te realiseren is het echter essentieel dat we naar een probleem kijken vanuit het oogpunt van de ander, en dus echt de dialoog aangaan.
“De woorden van een president zijn belangrijk, ongeacht hoe goed of slecht die president is. Op zijn best kunnen de woorden van een president inspireren. In het slechtste geval kunnen de woorden van een president aanzetten tot geweld.” De toespraak van President Biden over het geweld bij het Amerikaanse Capitool op 6 januari 2021.
Inzicht in taalgebruik in het dagelijks leven
De opleiding begint met een solide theoretische basis om inzicht te krijgen in het taalgebruik in het dagelijks leven en in een institutionele context. Zo leer je hoe de uitwisseling van behandelmogelijkheden tussen dokters en patiënten plaatsvindt, hoe neonatale zorg wordt besproken met de ouders, en hoe antivaccinatiegroeperingen te werk gaan op social media.
Wat deze opleiding uniek maakt, is dat de koppeling met de beroepspraktijk al tijdens het studieprogramma zelf tot stand komt. Je academische stage wordt opgesteld in nauwe samenspraak met gezondheidzorginstellingen die werken in de praktijk. Tijdens de vakken worden toepasselijke voorbeelden uit het dagelijks leven besproken, bijvoorbeeld maatschappelijke problemen zoals het gebrek aan vertrouwen in de wetenschap, of mentale gezondheidsproblemen onder jongeren, waardoor je wordt gestimuleerd alternatieve oplossingen te overwegen om te komen tot een goed en praktisch advies.
Er is veel vraag naar academisch geschoolde gespreks- of communicatiespecialisten in de gezondheidszorg, in de rol van onafhankelijke adviseur, onderzoeker, facilitator, bemiddelaar of patiëntvoorlichter. Vooral als het gaat om wetenschappelijke kennis, of als burgerparticipatie een grote rol speelt, is inzicht nodig in hoe we een zinnige dialoog tot stand kunnen brengen en houden tussen de overheid en burgers, of tussen professionals en patiënten of klanten. Hierbij kun je denken aan instituten zoals het RIVM, het ministerie van VWS, maar ook de farmaceutische industrie, ziekenhuizen, verpleeghuizen, verslavingszorg, internationale ngo’s en de Wereldgezondheidsorganisatie.
Maak kennis met onze universitair docenten
Wil je meer weten over onze universitair docenten? Lees hier meer over onze docenten: dr. Lotte van Burgsteden, dr. Bogdana Huma, dr. Elliott Hoey, Lieve van Hengel, prof. dr. Hedwig te Molder.