EduLajar
Ankur - student Computer Science
Het alfabet leren terwijl je een spel speelt. Dat is de oplossing van studenten Ankur en Nikolas voor een basisschool in Maleisië die de deuren moet sluiten vanwege de pandemie. Op de school zitten kinderen met een leerachterstand. Op het platteland zijn nauwelijks middelen beschikbaar voor thuisonderwijs. Daarom ontwikkelen de twee studenten EduLaJar, een game app waarmee de kinderen leren lezen en schrijven op de smartphone van hun ouders.
De game app EduLaJar helpt kinderen op speelse wijze met lezen en schrijven
Thuisonderwijs tijdens de pandemie is niet altijd makkelijk. Hoe zorg je ervoor dat jonge kinderen met een leerachterstand en voor wie er geen alternatieven als laptops of bijscholing beschikbaar zijn, tóch kunnen blijven doorleren? Juist, door slim gebruik te maken van een middel waar ze wel toegang toe hebben: de smartphone van hun ouders.
Ankur en Nikolas ontwikkelen de app tijdens het keuzevak ICT4D. Daarbij werken zij nauw samen met twee Maleisische studenten en één Ghanese student. De lokale leraar uit de community werkt mee aan het project en stuurt het lesmateriaal op. Gezamenlijk ontwerpen ze een spel waarmee kinderen het alfabet en basiswoorden op speelse wijze kunnen leren. Tegelijkertijd zorgt de app ervoor dat kinderen op jonge leeftijd al kennis maken met technologie.
Dit studieproject was een onderdeel van het keuzevak ICT4D in the Field. Dit is een keuzevak van de masters Computer Science, Artificial Intelligence en Information Sciences. Het vak wordt gegeven in samenwerking met Centre for International Cooperation (CIS-VU) en is deel van het gezamenlijke onderwijs van de VU, UDS (University for Development Studies) Ghana en UNIMAS (University Malaysia Sarawak). Het vak gaat over "community service learning". In dit vak werken ieder jaar VU-studenten samen met studenten van de andere universiteiten aan een project. De studenten van de andere universiteiten die deelnamen aan dit project zijn Sim Keng Wai en Nur Syazwani (van UNIMAS) en Muonah Callister (van UDS). Het thema van het EduLaJar project is "Artificial Intelligence in and for the Global South".

Wil jij ook je wereld veranderen?
Gerelateerde opleidingen
-
Science, Business and Innovation
Tijdens de master SBI aan de VU leer je om wetenschappelijke aspecten te integreren in projecten met een zakelijk en innovatief karakter. -
Pedagogische Wetenschappen
Tijdens de master Pedagogische Wetenschappen aan de VU bepaal je de toekomst van nieuwe generaties. -
Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO)
In twee jaar leiden we je op tot een academische leraar met adaptieve expertise die van veel markten thuis is. -
Leraar VHO in de Bètawetenschappen
Haal je eerstegraads lesbevoegdheid in biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde of wiskunde met de 1-jarige master Leraar VHO in de Bètawetenschappen -
Leraar VHO in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
Word eerstegraads bevoegd docent aardrijkskunde, economie, geschiedenis, levensbeschouwing of maatschappijleer met de 1-jarige master Leraar VHO van de VU. -
Leraar VHO in de Taal- en Cultuurwetenschappen
Eerstegraads leraar Nederlands, Engels, Duits, Frans of Griekse en Latijnse taal & cultuur word je met de éénjarige master Leraar VHO van de VU. -
Educatieve specialisatie in de Bètawetenschappen
Haal nu je vakspecialistische master én je eerstegraads lesbevoegdheid voor aardrijkskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde of informatica. -
Computer Science
Na het behalen van de master Computer Science (een joint degree van VU en UvA), begrijp en spreek je de taal van computers.