Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hoe ontwikkel je jezelf in een wereld die voortdurend verandert?

Sem1 (2021-2022) Vorming in vloeibare tijden (in dutch)

Onder begeleiding van wetenschappers, coaches en ondernemers ga je aan de slag met deze vragen. Daarbij staat het ontwikkelen van jouw expressieve, retorische, ondernemende, ethische en empathische vermogens centraal.

Van een week digitale detox tot de ontwikkeling van academisch burgerschap, van jouw democratisch ethos tot een diepte-interview met jouw docent of het realiseren van nieuwe vormen van onderwijs aan je eigen universiteit.

Met Vorming in Vloeibare Tijden slaan De Bildung Academie en de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit de handen ineen. Veertien weken lang ga je aan de slag met Bildung: jouw persoonlijke ontwikkeling en het leren nemen en dragen van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Onderwerpen, leerdoelen en werkvormen

  • Onderwerpen

    We werken aan een aantal onderwerpen:

    • sociale verandering en de laatmoderniteit: sociologen begrijpen onze wereld als ‘laatmodern’ en stellen dat wij in ‘vloeibare tijden’ leven. In de laatmoderniteit wordt de verhouding tussen mensen losser, vloeibaar. Je bent tegelijkertijd vrijer dan vroeger, maar ook minder zeker van je positie in de wereld. Hoe kun je in een laatmoderne wereld samen problemen oplossen? Kan dat nog wel?
    • digitalisering: die vloeibare relaties zien we duidelijk bij het gebruik van digitale middelen voor interactie. Is het digitale leven anders dan het offline leven? Wat zijn de consequenties van die digitalisering voor onze interactie?
    • democratische rechtsstaat: de rechtsstaat en de democratie zijn gebouwd op een impliciet sociaal contract dat zegt dat we samen een samenleving vormen en dat we ons binnen die samenleving aan basisregels houden die zeggen dat we elkaar wederzijds erkennen en beschermen. Houden we dit overeind in de laatmoderniteit die lijkt te worden gekenmerkt door toenemende polarisatie en feitenvrije politiek?
    • persoonlijke vaardigheden en de omgang met diversiteit: deze nieuwe wereld vraagt om nieuwe persoonlijke vaardigheden. We komen meer en meer in aanraking met de ‘ander’ en die ‘ander’ ziet op zijn of haar beurt jou als ‘ander.’ In een laatmoderne sociale context zijn identiteiten diverser en kunnen we minder dan vroeger verwachten dat dominante sociale normen richtinggevend zijn. Wat vraagt dat van ons persoonlijke handelen?
    • De vier lijnen die hierboven kort zijn genoemd worden in dit vak in onderlinge samenhang bekeken: In hoeverre betekent digitalisering een versterking of juist een ondermijning van de democratische rechtsstaat? Hoe verhouden de vloeibare losse relaties tussen mensen zich tot de digitale infrastructuur van “het net”? En hoeveel diversiteit kan een eigentijdse democratie aan? Daarbij staat steeds jouw eigen, persoonlijke verhouding tot de vloeibare wereld centraal: Hoe verhoud jij je tot de fundamentalist? Wat is de invloed van het permanente bombardement van prikkels via tal van media en devices op jouw persoonlijk leven en welzijn? En hoe kun en wil jij jouw persoonlijke vaardigheden optimaal inzetten in de omgang met de ander, en in democratische besluitvormingsprocessen? Door het stellen en beantwoorden van deze vragen krijgen we grip op onze ontwikkeling in een snel-veranderende wereld.
  • Leerdoelen

    Bildung laat zich niet volledig vatten in een serie vastomlijnde leerdoelen, vandaar dat we ons baseren op de ervaringen van studenten. Hieruit blijkt wat zij uit dit vak hebben gehaald.

    Na voltooiing van de leergang:

    • Ben je in staat om een onafhankelijke, kritische opstelling in te nemen waarbij jij jouw positie kan vertalen naar de omgeving waarin jij handelt.
    • Beschik je over kennis van recente benaderingen, inzichten en theorieën met betrekking tot laatmoderniteit, digitalisering, de democratische rechtsstaat, goed bestuur, persoonlijke vaardigheden in relatie tot diversiteit en vloeibare relaties in het bestuur.
    • Ben je in staat tot kritische reflectie op de ethische aspecten van deze onderwerpen en de eigen maatschappelijke rollen en verantwoordelijkheden in dit verband; je beschikt over het vermogen om waarden en waardenconflicten te identificeren en een persoonlijk waardenkader te ontwikkelen.
    • Ben je in staat om met en voor anderen te werken en constructieve feedback te geven en te ontvangen. Dit vereist onder andere adequate interactie, een gevoel van verantwoordelijkheid en goede communicatie met anderen.
    • Ben je ontvankelijker voor en beter in staat te zoeken naar nieuwe, originele, interdisciplinaire en creatieve invalshoeken voor bestaande vraagstukken, problemen en oplossingen, blijkend uit jouw vermogen problemen eerst kritisch te analyseren en eventueel te herdefiniëren voordat je naar nieuwe passende oplossingen zoekt.
  • Werkvormen

    Het vak maakt gebruik van innovatieve onderwijsvormen – ooit gehoord van het contrapunt, de Digitale Detox, het wereldenspel, of pijnbank-colleges? Ook doen we een aantal excursies bijvoorbeeld naar De Black Archives van Vereniging Ons Suriname. Daarbij is er veel ruimte om zelf de richting van je eigen onderwijs te bepalen en jouw eigen projecten vorm te geven. Jij bent eigenaar van jouw onderwijs en daarbij ben je ook verantwoordelijk!

  • Toetsing

    Bildung laat zich niet vatten in (meerkeuze) tentamens en een cijfer. In dit vak wordt feedback gehanteerd als een adequate methode om de studievoortgang inzichtelijk te maken. In plaats van een cijfer ontvang je inhoudelijke feedback van je medestudenten, de docenten en extern publiek op je verrichte projecten, prestaties en persoonlijke groei. Daarbij leer je in dit vak ook zelf hoe je constructieve feedback kunt geven, ontvangen en valideren. Als student ontvang je na een succesvolle afronding van het vak geen cijfer, maar een vermelding van V (voldaan) en 12 studiepunten.

    De beoordeling bestaat uit de volgende elementen:

    • Portfolio bestaande uit opdrachten gericht op kennis van en conflicterende perspectieven op de in het vak besproken vier domeinen, reflectie op die domeinen en de eigen rol in verhouding daartoe, het geven en ontvangen van feedback en daarop voortbouwen, samenwerking.
    • Feedback op basis van een vast beoordelingsmatrijs.
    • Participatie (minimaal 85%) op voldoende niveau.

    De deelname aan het vak wordt op basis van bovenstaande beoordeeld met een voldoende dan wel onvoldoende.

  • Praktische informatie

    Academisch jaar
    2021-2022

    Semester
    1

    Taal
    Nederlands

    Periode
    1&2

    Dag
    Maandagavond en donderdagochtend

    Tijd
    18.00-20.00 (Ma) en 9.30-11.30 (Do

    Aantal meetings
    28

    Datums
    6, 9, 13, 16, 20, 23, 27, 30 september
    4, 7, 11, 14, 18, 21 oktober
    1, 4, 8, 11, 15, 18, 22, 25, 29 november
    2, 6, 9, 13, 16 december

    Locatie
    Vrije Universiteit, De Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam

    Zaal
    -Donderdag 21 oktober 2021: BV-1H24
    -Donderdagen 4 & 11 november: HG-09A32
    -Donderdag 18 november: HG-0G28
    -Donderdagen 25 november & 2 december: NU-4B47
    -Donderdagen 9 & 16 december: HG-11A24

    -Maandagen 1, 8, 15, 22, 29 november & 6, 13 december: HG-05A16

    Credits
    12

    Coordinator
    Dylan Vianen dylan@debildungacademie.nl

    Themadocenten
    De Thema-docent is een expert aangaande de thematiek en waarborgt het niveau en de inhoudelijke samenhang van de programmaonderdelen. 

    •    Duco Bannink – Is bestuurskundige en geïnteresseerd in de thema’s van samenwerking en sturing in een veranderende samenleving, de laatmoderniteit. Hij schreef in 2018 samen met Hans Bosselaar het boek Het Probleem Samenwerken en in 2019 de monografie Besturen Zonder Wij.
    •  Gjalt de Graaf – Is bestuurskundige en hoogleraar Integriteit van Academisch Onderwijs. Zijn oratie getiteld ‘Conflicterende waarden in academia’ gaat over waarden die er in het academisch onderwijs toe doen.
    • Hans Schnitzler – Is filosoof, publicist, voormalig columnist van de Volkskrant en verantwoordelijk voor de module Digitalisering aan De Bildung Academie. Hij is schrijver van de boeken Het Digitale Proletariaat en Een Kleine Filosofie van de Digitale Onthouding.
    • Eugene Sutorius – Eugene Sutorius maakte carrière als advocaat, was jarenlang rechter en laatstelijk hoogleraar Strafrechtwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam; hij is nu hoogleraar Retorica, grondlegger van De Bildung Academie en verantwoordelijk voor de module Overtuigingskracht aan de academie.
    • Lieselot Vandenbussche – Is bestuurskundige en onlangs gepromoveerd op een proefschrift over vloeibare relaties in het bestuur. Ze is gespecialiseerd in het ‘relationele perspectief’ in de bestuurskunde en ze ziet bestuur als een uitdaging om samenwerking vorm te geven? Ze is sterk geïnteresseerd in innovatieve onderwijsvormen.   

    Werkgroepdocent
    De werkgroepdocent is verantwoordelijk voor de praktische opdrachten en de begeleiding van expressie en retorica. 

    Astrid Elburg – Eigenaar van Elburg Consultancy en werkzaam als strategisch adviseur, executive coach en leiderschapstrainer. Ze gebruikt daarbij innovatieve, soms confronterende onderwijsvormen. Daarbij is zij lid van diverse raden van toezicht, waaronder Nemo en voorzitter van het Rijksmuseum Muiderslot. Tevens is zij lid van de Denktank van De Bildung Academie.