Wil jij media en communicatie in kunnen zetten om de wereld een stukje beter te maken?
Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap kijk je met een wetenschappelijke bril naar communicatieprocessen. Je leert de vele vormen van media en communicatie analyseren en begrijpen. Naast inhoudelijke- en methodevakken werk je elk semester ook in een projectvak aan een zelfgekozen onderzoek, vaak in samenwerking met het werkveld. Zo creëer je impact en word je vertrouwd met de verschillende rollen die een communicatieprofessional kan spelen.
Als communicatiewetenschapper ben je de informatie-expert die optreedt als woordvoerder of pr-medewerker. Maar je kunt ook campagnes opzetten of media-analyses uitvoeren. In alle gevallen speel je een belangrijke rol in het oplossen van problemen.
Wil je deze opleiding liever in het Engels volgen? Kies dan voor Communication Science.
Meer informatie over de bachelor Communicatiewetenschap?
- Inhoud
- Toekomst
- Toelating
Sta vooraan in de communicatierevolutie
Waarom Communicatiewetenschap aan de VU studeren?
Actueel en relevant: We leven in een communicatierevolutie en weten vaak niet wat al die media voor invloed hebben op onszelf, op organisaties en de samenleving. Maar jij kunt daar straks wél duiding aan geven!
Sterk in onderzoek: Je leert niet alleen veel over communicatie, maar je wordt ook goed in het doen van onderzoek en leert de nieuwste technieken toepassen.
Vakgebieden combineren: Communicatiewetenschap is een interdisciplinair vakgebied: je combineert inzichten uit psychologie, sociologie, mediawetenschap en marketing. Je zult ook gedeelde vakken met andere opleidingen volgen binnen de faculteit van sociale wetenschappen.
Persoonlijke begeleiding: We werken graag samen met studenten aan het optimaliseren van het onderwijs. De sfeer tussen studenten en docenten is open en toegankelijk, wat zich bijvoorbeeld uit in het bloedstollende jaarlijkse voetbaltoernooi tussen docenten en studenten.
Carrièrekansen: Door de actuele kennis die je opbouwt en de vaardigheden die je ontwikkelt, ben je breed inzetbaar als communicatie-expert. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als communicatie-adviseur, public-relations-medewerker, woordvoerder, of op een webcare afdeling binnen organisaties. Als media-expert kun je terechtkomen bij (journalistieke) media of bij mediabureaus.