We leven in een wereld waar mediagebruik continu verandert en (social) media ons veranderen. Influencers zijn de nieuwe supersterren en bijkletsen doen onze grootouders straks met een robot. Dit zorgt voor continue aanpassing van mensen, bedrijven, media en de politiek. Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap kijk jij naar het effect van media en communicatie op wat mensen denken, doen en voelen op verschillende niveaus.
Zo leer je op macroniveau te kijken naar de effecten van media op gezondheidscampagnes en het publieke debat. Op microniveau analyseer je de interactie tussen personen. Gaat mediaconsumptie alleen om ontspanning en vermaak, of vervult het ook psychologische functies zoals het reguleren van je stemming en het vormen van je identiteit? Daarnaast richt de opleiding zich op het organisatieperspectief, waar marketing en PR centraal staan. Hoe creëer je de meest effectieve advertentie en zorg je dat jouw boodschap het juiste publiek bereikt?
Projectmatig onderwijs
In de bachelor Communicatiewetenschap aan de VU volg je projectmatig onderwijs. Naast de inhoudelijke en methodische vakken, doe je samen met je studiegenoten een project. Jullie kiezen zelf een onderwerp om te onderzoeken en presenteren dat aan de buitenwereld of een organisatie. Hierdoor kom je tijdens je studie al in aanraking met het werkveld.
De opleiding is relatief kleinschalig en de sfeer is open en toegankelijk. Veel van de colleges volg je samen met de studenten van het Engelstalige traject, wat je internationale blik verruimt. Daarnaast is er een actieve studievereniging die regelmatig activiteiten organiseert zoals borrels, studiereizen en carrièreweken.
Wil je deze opleiding liever in het Engels volgen? Kies dan voor Communication Science.
De startdatum van deze opleiding is 1 september.