Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Sta vooraan in de communicatierevolutie

Waarom is iedereen zo verdeeld over vaccinatie? Hoe komt het dat één foutje van een bedrijf het einde voor hen kan betekenen? Wat is de impact van social media op iemands zelfbeeld?

We leven in een wereld waar een regelrechte communicatierevolutie gaande is en mediagebruik continu verandert. Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap kijk jij naar het effect van media en communicatie op wat mensen denken en doen.

In de bachelor Communicatiewetenschap aan de VU volg je projectmatig onderwijs. Elk semester heeft een overkoepelend thema, waarin je ondersteunende vakken volgt en samen met je studiegenoten een project uitvoert. Deze projecten bestaan uit het analyseren en oplossen van een communicatieprobleem en zijn vaak een samenwerking met externe bedrijven. Hierdoor sta je tijdens je studie al midden in het werkveld.

De opleiding is kleinschalig, waardoor er weinig afstand bestaat tussen docenten en studenten en je een persoonlijke band met elkaar opbouwt. De sfeer is open en toegankelijk, wat zich bijvoorbeeld uit in het bloedstollende jaarlijkse voetbaltoernooi tussen docenten en studenten. Ook is er een actieve studentenvereniging die regelmatig activiteiten organiseert.

De startdatum van deze opleiding is 1 september.

Studie in cijfers

Het eerste jaar

In het eerste jaar leer je alles over mediagebruik. Hoe gebruiken mensen media en hoe communiceren ze met elkaar? Waar haal je nieuws vandaan en hoe weet je of het betrouwbaar is? Je onderzoekt je eigen mediagebruik en doet onderzoek bij medestudenten. In het tweede semester bestudeer je de communicatie van organisaties. Hoe brengen zij hun boodschap over op de buitenwereld en hoe communiceren ze intern met medewerkers? Je verdiept je in crisiscommunicatie. Hoe kan een bedrijf tegelijkertijd klanten en aandeelhouders geruststellen als er een schandaal uitbreekt?

Het tweede jaar

In het tweede jaar staan marketingcommunicatie en politieke communicatie centraal. Je onderzoekt hoe je anderen kunt overtuigen van jouw boodschap en hoe je een marketingcampagne opzet. Welke boodschap werkt wel en welke niet en hoe kun je testen of het werkt? In het tweede semester onderzoek je de rol van communicatie en sociale media in de maatschappij. Hoe gaan mensen om met informatie over gezondheid? Hoe discussiëren ze op Twitter over heftige gebeurtenissen?

Het derde jaar

In het eerste semester bepaal je zelf hoe jouw studie eruit ziet. Je kunt stage lopen, studeren in het buitenland of een minor volgen. In het tweede semester zet je alles wat je tot nu toe hebt geleerd in om een relevant vraagstuk te onderzoeken en schrijf je op basis daarvan je bachelorscriptie. 

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Na de bacheloropleiding kun je je specialiseren door een masteropleiding te volgen. 

Als afgestudeerd Communicatiewetenschapper kun je aan de slag als communicatie-adviseur of woordvoerder bij ministeries, in de PR of op een webcareafdeling.

Ontdek je toekomstperspectief
Studente voor kantoorpanden op Zuidas