Onderwijs Showcase: studenten bepalen zelf hun toetsvorm

9 april 2024
Heb je je ooit afgevraagd hoe het zou zijn als je studenten zelf de regie hadden over het ontwerpen van hun eigen toetsen?

In de honours cursus 'Big data meets small data' aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen, dragen studenten precies die verantwoordelijkheid. Studenten krijgen de vrijheid om hun eigen toetsvormen te kiezen door zelfgekozen onderwerpen te onderzoeken, waarbij ze kwantitatieve socialmedia-analyse proberen te combineren met kwalitatief onderzoek.

De docent staat niet boven, maar naast de studenten. Samen bespreken ze de leerdoelen waarbij ze ook aandacht besteden aan de vraag: hoe denken zij te kunnen laten zien dat ze de leerdoelen beheersen? De docent nodigt hen uit goed naar de rubric te kijken.

Het resultaat? Interessante en creatieve groepspresentaties, zoals een radioprogramma, interviews en ingesproken presentaties die de leerdoelen effectief weerspiegelen.

Meer weten over deze flexibele toetsvorm? Lees meer op de website van de Onderwijs Showcase.