Twee VU-docenten in the spotlights

14 maart 2023
Maak kennis met twee sprankelende VU-docenten die graag hun kennis delen. Meestal voor een collegezaal met jonge studenten, maar met evenveel plezier geven zij les voor HOVO. Religiewetenschapper Bert-Jan Lietaert-Peerbolte is deskundige op het gebied van de Bijbel als cultureel erfgoed. Oudheidkundige Nico Roymans wist met zijn bijdrage aan ‘Het verhaal van Nederland’ vele kijkers te boeien met zijn verhaal over de Romeinen in de lage landen.

Bert-Jan Lietaert Peerbolte is deskundige op het gebied van de Bijbel als cultureel erfgoed. Hij kan als geen ander vertellen over de totstandkoming van de Bijbel en doorwerking ervan in de westerse cultuur. In de komende cursus vertelt hij hoe de Bijbel zowel het product als de voortbrenger is van de menselijke cultuur. Maak alvast kennis met deze bevlogen docent in dit uitgebreide interview uit 2018. U vindt het op het HOVO-YouTube-kanaal.

Nico Roymans kent u misschien wel van de boeiende televisieserie ‘Het verhaal van Nederland’ Hij neemt u mee naar het verhaal over de Romeinen en hoe zij oprukten in ‘onze streken’. In de cursus Caesars verovering van Noord-Gallië gaat hij nog veel dieper op dit onderwerp in. Denkt u bij Gallië alleen aan dat kleine dorpje waar enkele dappere mannen en vrouwen standhielden? In deze cursus leert u dat ook in onze eigen regionen moedige mannen en vrouwen heldhaftig verzet boden tegen de Romeinse troepen.

Bekijk ter inspiratie de aflevering uit Het verhaal van Nederland.

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.