Aardbevingen Turkije en Syrië

8 februari 2023
De schokkende beelden van de humanitaire ramp die zich momenteel afspeelt in Turkije en Syrië ten gevolge van de zware aardbevingen in het gebied raken ons en onze community diep.

Onze gedachten gaan uit naar alle slachtoffers van deze ongekende ramp. De Vrije Universiteit Amsterdam biedt steun aan onze getroffen studenten en medewerkers. We kunnen ons voorstellen dat deze gebeurtenis een grote impact heeft en dat velen zich op dit moment zorgen maken of familie en vrienden veilig en in leven zijn, waar ze zullen verblijven als hun huizen zijn verwoest en hoe ze aan voedsel, kleding en medische zorg kunnen komen indien nodig.

Ondersteuning

Op VU.nl kunnen studenten en medewerkers meer informatie vinden over waar ze terecht kunnen voor hulp. Medewerkers kunnen voor ondersteuning terecht bij hun leidinggevende of bij Bedrijfsmaatschappelijk Werk. Studenten kunnen contact opnemen met de studieadviseur van de specifieke faculteit indien de situatie van invloed kan zijn op de studieresultaten.

Steungroep voor studenten
De steungroep voor studenten in 3D staat open voor alle studenten. Hier kunnen studenten samenkomen, hun ervaringen delen en bespreken hoe ze de komende uitdagingen het hoofd kunnen bieden. Tijdens de bijeenkomsten is ook een geestelijk verzorger aanwezig. De groep komt één keer per maand samen en het is mogelijk om deel te nemen wanneer het jou uitkomt.

Hoe kun je helpen?

Het is hartverwarmend om zoveel initiatieven vanuit de VU-gemeenschap te zien om de slachtoffers in Turkije en Syrië te helpen.

Geldinzameling voor Turkije en Syrië, online en op de campus
De meest effectieve manier om de dringende hulp te bieden die mensen nodig hebben, is door te doneren aan een van de officiële hulporganisaties:

• Nationale donatiemogelijkheden
    Om ervoor te zorgen dat alle hulp op de juiste plek terecht komt, kun je overwegen om te doneren aan het Rode Kruis of Giro555. Giro555 is een samenwerkingsverband van 11 hulporganisaties, die met het ingezamelde geld noodhulp verlenen in de getroffen gebieden en bijdragen aan wederopbouw. De samenwerkende hulporganisaties zijn momenteel dag en nacht aan het werk en helpen onder meer met zoek- en reddingsacties en het uitdelen van eten, drinken en zaken als medicijnen, winterkleding en dekens. De organisaties staan ook klaar om zowel medische als psychologische hulp te verlenen.
  • Ondersteuning online Giro555 inzamelingsactie door VU Family of Academic Minds
    VU-studentenvereniging FAM, gericht op diversiteit en inclusie, heeft een online inzamelingsactie opgezet om geld in te zamelen voor de getroffenen van de aardbevingen in Turkije en Syrië. Het geld dat zij inzamelen wordt rechtstreeks gedoneerd aan Giro555. VU Amsterdam ondersteunt dit initiatief.
  • 3D inloopbijeenkomsten
    3D, het debat-, dialoog- en diversiteitscentrum van VU Amsterdam, opende haar deuren om samen te komen en na te denken over de tragische gebeurtenissen in Syrië en Turkije. De bijeenkomsten werden gehost door studenten van de VU studentenverenigingen FAM en Anatolia. Tijdens deze middagen was er ruimte om te praten en elkaar te ontmoeten. Ook werd bovenstaande inzamelingsactie, opgezet door FAM, extra onder de aandacht gebracht.

Inzamelen van hulpmiddelen
De Turkse ambassade heeft een mededeling geplaatst op Facebook waarin zij aangeven aan welke hulpmiddelen behoefte is. Ook staan er een aantal inzamelingspunten die verspreid door het land genoemd. Op de website van Parool zijn een aantal inzamelpunten in Amsterdam te vinden.