Hogescholen ondanks aandacht publieke waarde nog moeite met meten

13 september 2021
Hogescholen hebben ondanks veel aandacht voor publieke waarde nog moeite met het meten ervan.

Hoewel hogescholen zeggen zich te richten op het toevoegen van publieke waarde, gebruiken ze nog altijd prestatie-indicatoren die bij de oude prestatieafspraken horen, schrijven Tjerk Budding (Vrije Universiteit Amsterdam) en Luc Salemans (Inholland). Zij vergeleken voor een onderzoek naar de operationalisering van publieke waarde door hogescholen en hun rapportering daarover, de instellingsplannen van tien hogescholen met hun jaarverslagen.

Hogescholen of HBO instellingen in Nederland blijken in hun instellingsplannen sterk de nadruk te leggen op het realiseren van publieke waarde. Deze blijken echter in de meeste gevallen nog op het gedachtengoed van New Public Management gebaseerd te zijn en voornamelijk betrekking te hebben op processen, output en kwaliteit van dienstverlening. Tegelijkertijd zien de onderzoekers dat er het nodige gebruik wordt gemaakt van narratives om gerealiseerde publieke waarde te duiden. Dit zien zij als een kansrijke ontwikkeling, waaraan echter wel de nodige risico's verbonden zijn, waaronder impressiemanagement. Deze maand verscheen in Journal of Management and Governance een wetenschappelijk artikel over het onderzoek en ScienceGuide besteedde in een artikel uitgebreid aandacht aan het onderzoek.

Dr. Tjerk Budding is opleidingsdirecteur van de public controllersopleidingen bij het Zijlstra Center for Public Control, Governance and Leadership, Vrije Universiteit Amsterdam.

Luc Salemans is en docent bij het lectoraat Finance & Accountancy van Hogeschool Inholland.