Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Mentaal gezond thuiswerken

Laatst gewijzigd op 21 november 2022
Thuiswerken is voor de meeste werkenden in Nederland enorm wennen. Dat kan leiden tot fysieke gezondheidsklachten, maar ook tot mentale klachten.

Je kunt klachten ontwikkelen die samenhangen met beeldschermwerk zoals nek- en schouderklachten maar ook mentale klachten als gevolg van het vervagen van de grens tussen privé en werk. Het gevolg is dat er geen psychologische afstand kan worden genomen van het werk, en de thuissituatie de belangrijke functie van rust en herstel verliest. Een gevoel van eenzaamheid door gebrek aan persoonlijk contact kan leiden tot minder motivatie en minder productiviteit. 

Basisprincipes

TNO heeft een aantal basisprincipes opgesteld om zo goed mogelijk thuis te kunnen werken. Per basisprincipe is aangegeven hoe deze ingevuld kan worden. De basisprincipes zijn:

  • maak een dagplanning
  • zorg voor afwisseling en voldoende beweging 
  • plan momenten van ontspanning
  • blijf in (virtueel) contact met collega’s

Wees alert

Het is ook belangrijk om alert te blijven op signalen die kunnen wijzen op verminderd welbevinden. Zowel leidinggevenden als collega’s onderling kunnen een signaalfunctie vervullen. Knelpunten tijdig bespreekbaar maken kan helpen voorkomen dat ze uitgroeien tot grote(re) problemen. En uiteraard kunnen zowel medewerkers als leidinggevenden voor advies of hulp terecht bij verschillende experts

In de onderstaande lijst staan diverse praktische vragen die van belang kunnen zijn bij het mentaal welbevinden van medewerkers en het preventief kunnen ondervangen van mogelijke problemen. 

Op individueel (medewerkers) vlak bijvoorbeeld:

  • hoe kan ik zowel mijn werk doen, voor mijn familieleden zorgen en ook de kinderen onderwijs geven? 
  • hoe kan ik formeel en informeel contact houden met collega’s?
  • hoe blijf ik fit nu ik niet kan sporten in teamverband?
  • hoe kom ik mijn dag zinvol door?
  • hoe blijf ik bij in verband met beroepsgebonden kwalificaties?
  • hoe kan ik de juiste informatie (makkelijk) vinden en up-to-date blijven?
  • hoe richt ik mijn werk/thuiswerkpek in/ waar ga ik zitten in mijn huis?
  • hoe voorkom ik grotere kans op stress door onduidelijke afspraken/extra eisen aan werkplanning
  • hoe kan ik zelf voldoende flexibiliteit in het werk organiseren (werk/privé balans)? 
  • hoe om te gaan met mogelijke vertraging van werk voor promovendi/medewerkers met contract en
  • daaruit voortkomende problemen (zoals werkdruk, zorgen)? 

Voor leidinggevenden/collegiaal contact:

  • hoe geef ik invulling aan overleg en collegiaal contact?
  • hoe zorg ik ervoor dat iedereen aan het werk is/blijft?
  • hoe geef ik mijn medewerkers voldoende steun en aandacht?
  • hoe kan steun geven als een medewerker (beginnende) stress klachten ervaart? 
  • hoe kan ik nieuwe medewerkers goed begeleiden (onboarding, collegiaal contact etc.)? 
  • hoe voorzie ik in aangepast werk als medewerkers hun eigen werk niet kunnen doen?
  • hoe kan ik mijn medewerkers voldoende flexibiliteit geven in werktijden (werk/privé balans)?
  • hoe de werksfeer goed/positief te houden i.v.m. langdurig ontbreken van fysiek overleg?

Achtergrondinfo en tips