Uitgangspunten
Aan de VU ontwikkelen we nieuwe, gedurfde en tot de verbeelding sprekende interdisciplinaire onderwijsvormen: VIE-projecten. Maar wat zijn condities voor optimaal onderwijs?
- Interdisciplinair onderwijs moet bij voorkeur in de context van de echte (werk/professionele) setting plaatvinden, of benadert deze in ieder geval zo dicht mogelijk.
- VIE-projecten dragen bij aan aan concrete echte oplossingen voor kleine/behapbare onderdelen van één of meer wicked problems die spelen in onze samenleving.
VIE-eindtermen
Elke opleiding incorporeert VIE-eindtermen. Ze kunnen worden gebruikt op de manier die elke opleiding passend vindt. Er wordt geen meet- of controle-instrument van gemaakt maar ze dienen als een inspirerende referentie.
De student:
- is zich bewust van de relatie van de eigen wetenschap/discipline tot andere wetenschappen in de maatschappij;
- heeft het vermogen te reflecteren op de implicaties van interdisciplinaire benaderingen van zogenoemde wicked problems (complexe, moeilijk oplosbare vraagstukken binnen de huidige maatschappij en leefomgeving);
- heeft het vermogen om zijn of haar eigen begrip van het veld over te brengen aan specialisten en aan een niet-gespecialiseerd publiek.