Onderwijs geven aan de VU draait om meer dan enkel en alleen kennisoverdracht. Het gaat om het aanwakkeren van kritisch denken, nieuwsgierigheid en het stimuleren van studenten om de wereld vanuit nieuwe perspectieven te bekijken. In deze wisselwerking groeien zowel docenten als studenten samen.
Bij het VU CTL erkennen we deze impactvolle rol van docenten. Zij vormen met hun toewijding de toekomst en helpen studenten hun volledige potentieel te benutten. En op 28 november staan we stil bij hun waardevolle bijdragen.
Programma
Deze bijzondere dag markeert de prestatie van een aantal VU-docenten die hun Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) certificaat ontvangen, met een evenement dat is gewijd aan de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL).
We beginnen de dag met twee inspirerende workshops over SoTL, geleid door voormalige BKO-deelnemers. Iedereen is welkom om aan deze boeiende sessies deel te nemen.
De ceremonie wordt gepresenteerd door Klaas de Zwaan, onderwijsdeskundige en docent-onderzoeker in Media Studies. Een belangrijk hoogtepunt van de certificeringsceremonie is een gesprek tussen Klaas de Zwaan en Jan Willem Grijpma, PhD-kandidaat en trainer, waarin ze de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs verkennen.
Na de ceremonie zal er een receptie plaatsvinden met drankjes, waar je de gelegenheid hebt om te netwerken en te discussiëren over de toekomst van het onderwijs aan de VU.
Workshops
Workshop 1 – Meer studentbetrokkenheid door rolverdeling in sociale annotatie?
Sociale annotatie kan studenten helpen om zich beter voor te bereiden op colleges. Toch neemt de deelname vaak af, tenzij de activiteit wordt beoordeeld, wat kan leiden tot oppervlakkige inzet of zelfs plagiaat.
In het Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-project van Björn Brügemann is onderzocht of het toewijzen van de rol van facilitator aan bepaalde studenten de betrokkenheid kan vergroten, zonder gebruik te maken van cijferbeoordeling. Studenten die deze rol vervullen, hebben de taak om gesprekken te starten en anderen te betrekken. Hoewel de eerste resultaten geen significante toename in de deelname van niet-facilitators lieten zien, bieden ze waardevolle inzichten voor verdere verbetering. Tijdens deze workshop deelt Björn zijn ervaringen met het experiment. Hij nodigt onderwijsprofessionals uit om actief mee te doen aan annotatie via Perusall. Dit dient ter voorbereiding op een discussie die gericht is op het genereren van ideeën om dit onderzoek verder te ontwikkelen.
Tijd: 13:00-13:50 uur
Locatie: VU Onderwijswerkplaats, NU 1A-25
Taal: Engels
Workshop 2 – Hoe kunnen we studenten helpen om buiten hun eigen ‘bubbel’ te leren?
Studenten komen veelal weinig in contact met mensen in kwetsbaarmakende omstandigheden, zoals mensen die in armoede leven, praktisch opgeleid zijn, psychiatrische problemen hebben, of ouderen met een migratieachtergrond. Hoewel er in opleidingen rondom gezondheid en welzijn vaak ‘over’ deze groepen wordt gesproken, hebben studenten zelden de kans om mensen die in kwetsbare omstandigheden leven persoonlijk te ontmoeten. Binnen sommige opleidingen worden patiënt colleges georganiseerd, en bij Community Service Learning (CSL) is er soms ruimte voor directe interactie. Echter, hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten binnen de muren van de universiteit interactie aangaan, en meer leren van deze ervaringen (vaak) buiten hun eigen 'bubble'?
Deze workshop biedt inspiratie voor onderwijsprofessionals over het begeleiden van interactieve dialogen met burgers. Ook wisselen we graag praktijkervaringen uit en gaan we in gesprek vanuit theoretische concepten als epistemic justice en intellectual humility. We hopen hiermee bij te dragen aan persoonlijke ontwikkeling van studenten, en het aanleren van belangrijke vaardigheden, zoals kritisch denken en sociale betrokkenheid.
Tijd: 14:00-14:50 uur
Locatie: VU Onderwijswerkplaats, NU 1A-25
Taal: Engels
BKO-certificering en viering
Een belangrijk hoogtepunt van de certificeringsceremonie is een gesprek tussen Klaas de Zwaan en Jan Willem Grijpma, PhD-kandidaat en trainer. Jan Willem zal zijn waardevolle inzichten delen over het integreren van de principes van de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) in zijn onderwijsmethoden. Ook zal hij reflecteren op zijn PhD-traject en een dieper inzicht bieden in hoe dit heeft bijgedragen aan zijn benadering van onderwijs en verbeterde leerresultaten voor studenten. Deze sessie belooft een inspirerend gesprek te worden, waarin de verbinding tussen onderzoek en onderwijs wordt gepresenteerd.
Tijd: 15:00-17:30
Locatie: Theater 5 & Lobby Campus Square, vleugel A, 2e verdieping NU-gebouw
Let op: Gecertificeerden krijgen een persoonlijke uitnodiging voor de certificering met een formulier waarop ze zich kunnen aanmelden.
Ontdek toekomst van onderwijs aan de VU Amsterdam en schrijf je vandaag nog in!