Centres for Teaching & Learning van de Nederlandse Universiteiten spelen een belangrijke rol in het duiden van deze impact en het ondersteunen van de instellingen om hier beleid voor te formuleren, om technologieën of functies beschikbaar te maken met IT Diensten en om kennis te ontwikkelen en dissemineren. Ze moeten faculteiten en docenten ondersteunen om deze kennis en vaardigheden concreet te vertalen naar opleidingen, cursussen en lessen.
In deze LAUNCELOT meeting gaan CTL adviseurs en trainers met elkaar in gesprek over de vraag wat de rol voor de CTL's rondom het thema Generatieve AI is voor de komende drie tot vijf jaar. Hoe vervullen we onze rol in de universiteit? Welke expertise is nodig? Welke activiteiten moeten we ontplooien en hoe doen we dat?
LAUNCELOT is het Landelijk Universitair Netwerk voor Centres for Learning and Teaching.
Opening
11:30 – Opening door Jeroen Jansz, Franca Jonquière en Silvester Draaijer |
Sessierondes
11:45 – 13:00 - Sessieronde 1 – Use cases van toepassingen van generatieve AI in leren en doceren.
Parallelsessie 1.1 - Didactische use cases van privacy compliant generative AI aan de Erasmus Universiteit. - Bas Smit (EDIS, Erasmus Universiteit) Het doel van het project PrivateGPT@EUR is om een gecontroleerde setting te bieden voor docenten, studenten en onderwijsondersteuningsteams om op een veilige manier te leren over de implicaties van een chatGPT-functionaliteit in het onderwijs. De EUR Taskforce Generatieve AI in het Onderwijs heeft dit gedaan door de EUR's versie van een 'ChatGPT' genaamd 'Erudite' te introduceren, die binnen onze (privacy)overeenkomst met Microsoft valt en kosteneffectief is. Erudite is op 8 januari live gegaan. De eerste fase van de pilot met 9 use cases werd in maart afgerond. De Taskforce concludeerde dat het waardevol is om de pilot uit te breiden met nog een tiental use cases. Tijdens het Launcelot evenement op 20 juni zal Bas Smit (EDIS) Erudite toelichten en voorlopige resultaten van de pilot delen. Ook zal hij ingaan op de vragen die we hebben gekregen over Erudite en wat dit zal betekenen voor CTL's. |
Parallelsessie 1.2 - De impact van generatieve AI op de didactiek van juridisch onderwijs - Jan Struiksma, Vrije Universiteit Amsterdam In het domein van rechten zal generatieve AI grote impact hebben. Prof. Jan Struiksma stelt dat rechtenfaculteiten nu actie moeten ondernemen om generative AI te omarmen voor onderwijs en leren. Echter, op een heel specifieke manier. Zijn redenering is dat universiteiten het heft in eigen handen moeten nemen door licenties af te sluiten voor onderwijsmateriaal dat vervolgens direct kan worden gebruikt door docenten en edtech-beheerders om generatieve AI-leeromgevingen te ontwikkelen en te presenteren aan hun studenten. De omgevingen moeten gecontroleerde foutmarges bieden over juridische kennis en use cases die daarom vereisen dat studenten kennis en procedures trianguleren. Tijdens colleges en examens gaan studenten en docenten een formatieve dialoog aan zonder hulpmiddelen. Deze aanpak stimuleert cognitieve kennisopbouw en borgt de beoordeling daarvan Tijdens de sessie zal Jan Struiksma zijn visie toelichten en met de deelnemers bespreken wat dit betekent voor CTL's. |
Parallel sessie 1.3 – De impact van generatieve AI op de eindcompetenties en evaluatie van schrijftaken (in het Nederlands) - Annemarie (Mit) Leuridan, Universiteit Gent Mit Leuridan is beleidsmedewerker en onderwijsondersteuner van de Afdeling Onderwijskwaliteitszorg van Universiteit Gent. Vanaf volgend academiejaar stelt de Universiteit op centraal niveau richtlijnen vast voor de inzet van generatieve AI in schrijftaken. Zo zal voor de thesis verantwoord gebruik van generatieve-AI-tools toegelaten zijn en wordt voor andere (schrijf)taken het verantwoord gebruik aangemoedigd, als voorbereiding op de scriptie. Mit gaat in deze sessie in op het ontstaan van die UGent-visie en licht de bijhorende communicatie- en professionaliseringsinitiatieven toe. Die laatste omvatten vooral workshops met bijhorende handleidingen om opleidingen en lesgevers te ondersteunen in het herontwerp van hun schrijftaken, op het gebied van competenties en evaluatie. De implicaties voor de rol van CTL's kan besproken. Vergadering-id: 362 541 259 511 Wachtwoordcode: U5C6i9 |
13:00 - 14:00 pauze
14:00 – 15:15 – Sessie ronde 2 – De opgave voor CTL's voor de komende drie tot vijf jaar.
Sessie 2.1 & sessie 2.2- 14:00 - 15:15 - Welke visie delen we? & Welke materialen moeten we ontwikkelen of kunnen we delen? Wat is de rol van de CTL's rondom het thema ‘Generatieve AI in het Onderwijs’ voor de komende drie tot vijf jaar. Hebben we een gedeelde visie? Hoe vervullen we onze rol in de universiteit? Welke expertise is nodig en hoeveel? Welke activiteiten moeten we ontplooien en hoe doen we dat? Welke activiteiten moeten we nalaten? Tijdens deze sessie zal in het eerste deel aan de hand van stellingen de discussie worden gevoerd. In het tweede deel zullen we gezamenlijk materialen inventariseren die CTL’s van elkaar kunnen gebruiken om hun taak en rol goed te kunnen nemen. |
Meld je aan
Meld je alvast aan via deze aanmeldlink voor het online programma van 20 juni.