Transformeer je onderwijs met Community Service Learning

Community Service Learning (CSL) is een innovatieve vorm van onderwijs die studenten verbindt met maatschappelijke partijen om samen uitdagingen in de echte wereld aan te pakken. VU Amsterdam moedigt docenten aan om CSL in hun onderwijs te implementeren en biedt ondersteuning gedurende het hele proces.

Het opleiden van studenten door middel van Community Service Learning bevordert een dieper begrip van de lesstof, persoonlijke groei en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vanwege deze kenmerken is CSL opgenomen in de strategie van de VU als onderdeel van 'A Broader Mind'.

Train loopbaangerichte vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid

CSL biedt studenten een breed scala aan vaardigheden die cruciaal zijn voor hun toekomstige carrière, zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen en cultureel begrip. Daarnaast bevordert CSL de maatschappelijke betrokkenheid van studenten. Het creëert een gevoel van eigenaarschap en stelt hen in staat professionals te worden die positieve veranderingen in de samenleving teweegbrengen.

Eenvoudige implementatie door maatwerk ondersteuning

CSL is geïntegreerd in alle faculteiten van de VU en kan worden aangepast aan de meeste vakken met een praktijkgericht onderdeel. Als docent hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden; het CSL-team biedt ondersteuning. Van de oriëntatiefase, tot het identificeren van maatschappelijke uitdagingen die overeenkomen met je cursusdoelstellingen, tot praktische implementatie van CSL-activiteiten. Naast jarenlange ervaring in verschillende disciplines heeft het CSL-team een netwerk van maatschappelijke partners en biedt het hele jaar door workshops, learning labs, praktische tools en meer. Bekijk de details hieronder.

Photo: ©Florencia Jadia

Meike Morren, docent aan de School of Business and Economics

"Ik vond het idee achter CSL meteen geweldig; studenten verbinden met professionals in het veld. Dit was perfect voor mijn vak Marketing Sustainable Innovations, waarin studenten een marketingplan ontwerpen en theorieën uit de les integreren. Ik raad andere vakken zeker aan om samen te werken met een maatschappelijke partner via CSL, omdat het heel eenvoudig is om een match te vinden en partners zijn heel gemotiveerd om samen te werken."

Bekijk meer ervaringen

Ondersteuning en tools

• Match je vak met een maatschappelijk probleem

Het CSL-team heeft een netwerk van maatschappelijke partners die werken aan verschillende onderwerpen. Op basis van de inhoud en doelstellingen van je cursus kunnen we verschillende onderwerpen identificeren waaruit je kunt kiezen, inclusief verschillende bijbehorende maatschappelijke partners om mee samen te werken.

Daarnaast organiseren we Meet & Match evenementen rond bredere maatschappelijke thema's. Hier kunnen geïnteresseerde docenten en maatschappelijke partners vrijblijvend met elkaar kennismaken.

Langetermijnverbindingen kunnen worden voortgezet in eenn van de thematische Kennisallianties op het gebied van Duurzaamheid, Geestelijke Gezondheid of Inclusieve Openbare Ruimtes. Deze netwerken bevorderen voortdurende samenwerking en resulteren in bijdragen met een grotere impact op de samenleving.

• Ontwerp CSL-activiteiten voor je vak

Wanneer je jouw match hebt gevonden, biedt het CSL-team verschillende vormen van ondersteuning om je cursus (opnieuw) te ontwerpen en Community Service Learning-activiteiten te integreren:

• Workshops | Onder begeleiding van het CSL-team en in samenwerking met de maatschappelijke partner zullen we je cursus op maat maken en CSL-activiteiten implementeren
    • Toolbox | Of je nu CSL aan het verkennen bent of al jaren ervaring hebt, deze toolbox biedt nuttige hulpmiddelen en bronnen
    • Voorbeelden & inspiratie
      • Cursuscatalogus | Overzicht van CSL-vakken aan VU Amsterdam
      • Ervaringsvideo's | VDocenten van de VU van verschillende disciplines delen hun ervaring met CSL
  • Reflecteer en deel kennis

Aan het einde van je vak zul je samen met de maatschappelijke partner, je studenten en het CSL-team reflecteren op de samenwerking. Je kunt doorgaan voor nog een cyclus en werken aan hetzelfde onderwerp met een nieuwe groep studenten, maar wellicht zijn enkele wijzigingen vereist. Of het kan passend zijn om het onderwerp over te dragen aan een ander vak, die kan voortbouwen op de resultaten van jouw vak. Alles is mogelijk. Tijdens de Engaged Learning Lunch Meetings kunnen CSL-docenten deze kennis uitwisselen en hun ervaringen bespreken met het CSL-team.

Neem contact op

Verkennen of CSL bij jouw vak past? Laten we dat samen doen!

CSL@vu.nl

Athena Instituut, Faculteit der Bètawetenschappen
W&N gebouw, 5e verdieping, vleugel C

Contactpersoon