Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

CSL Course Highlight P4: IBA LAB

2024/2025 - periode 4
Je hebt vast wel eens gehoord van Community Service Learning (CSL) aan de VU, maar wat houdt het precies in als studenten echte maatschappelijke vraagstukken verkennen binnen hun studie? En zou deze praktijkgerichte aanpak ook iets kunnen zijn voor jouw onderwijs? In deze serie zoomen we in op bestaande CSL-voorbeelden aan de VU. Ontdek hoe CSL werkt in verschillende vakgebieden en hoe het zou kunnen aansluiten bij jouw onderwijs.

In deze editie gaan studenten Bedrijfskunde en Economie van de School of Business and Economics (SBE) aan de slag met uitdagingen uit de echte wereld door middel van de experimentele IBA LAB I-cursus, waarbij ze ondernemende oplossingen ontwikkelen voor dringende sociale en maatschappelijke problemen.

Een praktijkgerichte benadering van leren

IBA LAB is meer dan een cursus: het is een dynamisch leerlab waar studenten en docenten experimenteren met nieuwe onderwijsmethoden. Aangeboden door de School of Business and Economics, richten deze bachelorcursussen zich op het ontwerpen (IBA LAB I, periode 4) en implementeren (IBA LAB II, periode 5) van bedrijfsgerichte oplossingen die maatschappelijke uitdagingen aanpakken.

Dit jaar werken 70 studenten in teams van vijf samen met verschillende maatschappelijke partners, waaronder de Waveren StichtingCordaanDe Huismeesters en De Meent. Hun projecten variëren van het betrekken van financiële partners bij sociale initiatieven tot het helpen van daklozen met waardevolle vaardigheden als verzorgers.

Samen naar hetzelfde doel

Deze samenwerkingen laten ook zien dat verschillende groepen studenten aan afzonderlijke projecten kunnen werken met dezelfde partner, terwijl ze bijdragen aan hetzelfde doel. Op De Meent bijvoorbeeld werkt een gemeenschap van ongedocumenteerden en vrijwilligers samen om een boerderij te bouwen waarvan de oogst - groenten, eieren, vlees en zelfgemaakte producten zoals houten broodplankjes, thee, zalf en sambal - rechtstreeks naar de gemeenschap en naar sociale (voedsel)projecten in de regio gaat.

Eén groep werkt aan de uitdagingen van een donatiecampagne, waarbij ze hun businessidee gebruiken om mensen te bereiken die De Meent willen steunen via donaties om de organisatie te kunnen blijven ontwikkelen. Tegelijkertijd zijn andere studenten op zoek naar bedrijven of organisaties die kennis of geld beschikbaar willen stellen voor een leerprogramma op Education Farm De Meent door middel van impactinvesteringen, of die zich inzetten voor initiatieven die aansluiten bij de sociale en culturele duurzaamheid van De Meent.

Door verschillende uitdagingen aan te gaan, bieden studenten meerdere ontwikkelingsmogelijkheden voor de organisatie en dragen ze bij aan hun missie om ongedocumenteerden vooruit te helpen en een duurzame toekomst op te bouwen.

Anders denken om een verschil te maken

IBA LAB moedigt studenten aan om verschillende manieren van denken toe te passen om hun ideeën tot leven te brengen. Om te beginnen doen studenten mee aan een workshop design thinking, waarbij ze echte problemen aanpakken voor een partnerorganisatie. Met deze basis verleggen ze de focus naar het ontwikkelen van hun eigen ondernemende concepten.

Door middel van toegepast onderzoek en praktische experimenten verfijnen studenten hun zakelijke ideeën - waardoor organisaties groeien terwijl ze hun eigen praktische vaardigheden aanscherpen. Door te leren over co-creatie en het genereren van ideeën kunnen hun concepten uitgroeien tot volledig ontwikkelde ondernemingen, compleet met ondernemingsplannen, financieringsstrategieën en toegewijde teams die een tastbare impact hebben.

Daarnaast verkennen studenten systeemdenken, waarbij ze leren hoe ze strategisch kunnen ingrijpen in sociale systemen, weloverwogen beslissingen kunnen nemen en risico's kunnen afwegen tegen potentiële opbrengsten.

Reflectie als groeimiddel

Persoonlijke ontwikkeling is een centraal thema in het IBA Lab. Studenten worden uitgedaagd om zich snel aan te passen en te reflecteren op hun ervaringen. Ze nemen de leiding over hun leertraject, geleid door een persoonlijk ontwikkelingsplan dat ze aan het begin van de cursus opstellen. Dit zelfgestuurde en continue leerproces zorgt ervoor dat ze goed voorbereid zijn om hun bedrijf op te zetten en te runnen.

Diverse, meeslepende leerervaringen

IBA LAB stimuleert om het hypothetische achter zich te laten en praktisch aan de slag te gaan in een veilige leeromgeving. De cursus biedt een verscheidenheid aan ondersteuning, van een ontwerpsprint met een lokale organisatie tot co-creatieruimtes, door studenten geleide excursies, persoonlijke coaching en nog veel meer. De cursus bevordert een omgeving waarin studenten op een vrije manier ondernemende oplossingen ontwikkelen.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in Community Service Learning of wil je jouw eigen cursus onder de aandacht brengen in deze serie? Neem dan contact met ons op via CSL@vu.nl, we horen graag van je. Bezoek ook de VU CSL-website voor meer inspiratie.

"Een frisse blik op je studie, de maatschappij en je rol daarin. Anders durven denken op een positieve manier."

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam