Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Brighter Futures

Hoe kunnen docenten kwalitatief onderwijs bieden aan vluchtelingstudenten met traumatische ervaringen?

Welke skills hebben studenten nodig om een hoopvolle toekomst tegemoet te gaan? Wat hebben docenten zelf nodig om overeind te blijven?

Met die vragen ging het Centre for International Cooperation (CIS) aan de slag en ontwikkelde het project Brighter Futures dat zich specifiek richt op de Bekaa regio in Libanon. Mekky Zaidi, project manager CIS-VU: “Toen we dit projectplan schreven was het nog redelijk rustig in Libanon, maar de situatie is enorm achteruit gegaan. Dat komt deels door COVID-19, maar ook door de explosie in Beiroet en de financiële crisis.”

Libanon is van oudsher een land dat veel vluchtelingen opvangt. In 1948, met de stichting van Israël, zijn honderdduizenden Palestijnen hun land uitgevlucht en terechtgekomen in vluchtelingenkampen, onder andere in Libanon. Naar schatting verblijven er momenteel ongeveer 300.000 Palestijnse vluchtelingen in Libanon en daar zijn de laatste jaren 1,5 miljoen vluchtelingen uit Syrië bijgekomen. Ondanks de uitdagingen waar vluchtelingen mee te maken hebben, zijn er gelukkig genoeg lokale inwoners en instellingen die zich inzetten om met name jonge vluchtelingen perspectief te bieden. 

Brighter Futures steekt vluchtelingstudenten in Libanon een hart onder de riem
In Brighter Futures worden de (onderwijs)instellingen Al Kayrawan, Learning Through Action (LTA) en Renovation and Development Association (RDA) ondersteund door zowel VU-experts als lokale partners (CIS college en Stichting SPARK) om de onderwijs skills, curricula en psychosociale services te versterken. Naast trainingen op het gebied van innovatieve onderwijsmethoden, waaronder blended learning, zijn er in het project onderwijsprogramma’s ontwikkeld die zich richten op vaardigheden waarmee vluchtelingstudenten een betere kans maken op de arbeidsmarkt. Ook is er veel aandacht voor psychosociale hulp voor studenten.

Jorn Dormans en Mekky Zaidi zijn de bevlogen projectmanagers van Brighter Futures: “Wij zijn helaas nog niet ter plaatse geweest. Dat gebeurt meestal wel, maar door COVID-19 hebben we onze projecten allemaal online moeten inrichten. Dan mis je natuurlijk wel het persoonlijke en informele contact en de sfeer van de locatie zelf. Gelukkig hebben we hele fijne partners in dit project, zij delen regelmatig foto’s en houden ons op de hoogte van wat er speelt en wat de behoeftes zijn van de instellingen. Natuurlijk hopen we alsnog om daarheen te mogen. De positieve energie die mensen kunnen hebben ondanks de problemen waar zij mee te maken hebben, doet iets met je. Hier krijg je veel energie van. En het relativeert ook, het laat je beseffen en nadenken over wat echt belangrijk is in het leven.” 

Samenwerken met VU-faculteiten en -instellingen
Jorn Dormans: “We werken altijd samen met experts van verschillende VU-faculteiten en -instellingen. In Brighter Futures werken we specifiek met de LEARN! Academy. Zij trainen, coachen en adviseren professionals in het hoger onderwijs, vaak via action learning, dus in co-creatie met docenten en studenten. Met hen hebben we gekeken hoe we een programma konden maken dat precies bij de situatie past. Hoe zij samen met lokale organisaties ervoor kunnen zorgen dat docenten goed onderwijs kunnen blijven geven. Echt samen dus. In online trainingen heb je te maken met andere uitdagingen dan dat je ter plaatse les zou geven. Powercuts en slechte internetverbindingen bijvoorbeeld. Op die momenten zijn we blij dat we samenwerken met lokale partners die het project van dichtbij kunnen monitoren en eventueel kunnen bijsturen.” 

Samenwerken met lokale (onderwijs) instellingen
Een van de partners waar ze mee samenwerken is Al Kayrawan, een Technical and Vocational Education and Training (TVET) instituut. Kassem Muhammad Naserdin is docent computer science en tevens bestuurder van het instituut. Kassem komt zelf uit de Bekaa regio en weet hoe belangrijk het is dat studenten praktische ervaring opdoen. Zoals life - en ondernemerschapskills om bijvoorbeeld een bedrijf op te zetten waarmee ze hun families kunnen onderhouden. Kassem is enorm gemotiveerd en ziet het als zijn persoonlijke missie om studenten het best mogelijke onderwijs te bieden waarmee ze een betere toekomst kunnen hebben. In zijn klas zitten zowel vluchteling – als lokale studenten. Kassem vindt het mooi om te zien hoe studenten elkaar steun bieden en begrip tonen voor persoonlijke uitdagingen waar ze voor staan. Kassem zet zich daarom actief in om een omgeving te creëren waar alle studenten zich veilig voelen en waar alle verhalen welkom zijn. 

Een sprankje hoop
Het zijn ingrediënten van een programma die voor ons misschien zo gewoon zijn, maar in een gebied waar veel vluchtelingen onder erbarmelijke omstandigheden bij elkaar wonen, is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Al met al opent het Brighter Futures project je ogen en laat je beseffen hoe vanzelfsprekend goed onderwijs en veiligheid hier is, maar dat dat niet overal en voor iedereen geldt. Het project biedt hoop en steun en steekt een hart onder de riem van studenten en docenten. Voor een betere toekomst.

Meer informatie en blogs vind je op de website.

Brighter Futures loopt tot en met maart 2023 en wordt gefinancierd door Nuffic. 

Dit project is gelinkt aan de volgende SDG's:

  • SDG 4: Accessible education, Quality education, Employment skills
  • SDG 5: Gender equality, Empowerment of women
  • SDG 10: Reduce inequality

Verhaal van Kassem

Verhaal van Kassem

“I want us to be able to provide our students with quality education to give them a Brighter Future.”

Lees meer

Overige partners van Brighter Futures

  • Learning Through Action (LTA)

    LTA richt zich op gemeenschaps- en menselijke ontwikkeling en draagt bij aan de uitvoering van het onderwijsbeleid door middel van buitenschoolse onderwijs- en opleidingsprogramma's. LTA werkt met sociaaleconomisch gemarginaliseerde en gediscrimineerde groepen, met een specifieke focus op jongeren en vrouwen en kinderen in de Libanese samenleving in het algemeen.

  • Renovation and Development Association (RDA)

    RDA is een NGO die in 2003 is opgericht. De organisatie is voornamelijk actief in twee sectoren: onderwijs en gezondheidszorg. De RDA beheert een basisschool, een technisch en beroepsopleidingscentrum en twee gezondheidscentra in het Bekaa-gebied. De technische en beroepsopleidingen die worden gegeven zijn gericht op multidimensionale arbeidsondersteuning naast diverse technische en beroepsopleidingen die vergelijkbaar zijn met de cursussen die AL Kayrawan en LTA aanbieden. De diensten van deze organisatie zijn gericht op Syrische vluchtelingen die in het Bekaa-gebied wonen en Libanese burgers.

  • Centre for International Cooperation (CIS-VU)

    Het Centre for International Cooperation (CIS) initieert projecten in onder andere Afrika, Azië en Latijns Amerika. In deze projecten wordt wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis van VU-studenten, -onderzoekers en -docenten toegepast en doorgegeven in een wereldwijde context. 

    Het versterken van lokale organisaties staat voorop en vaak gaat het om het trainen van skills en het overdragen van nieuwe onderwijsmethoden zodat geboden hulp ook écht duurzaam is. Voor meer informatie bezoek CIS-VU.

    Ga naar de website

  • CIS college

    CIS college is een toonaangevend college voor beroepsonderwijs en technisch onderwijs en opleidingscentrum (TVET) dat in 1991 in Beiroet werd opgericht. Naast de hogeschool en het technisch onderwijs, is CIS College ook bekend als een van de meest professionele trainingcentra die een breed aanbod van opleidingen in verschillende gebieden biedt. 

  • Stichting SPARK

    Stichting SPARK, of SPARK, is een NGO die zich hard maakt voor de ontwikkeling van jongeren, vrouwen en vluchtelingen. Zij zetten zich wereldwijd in op het gebied van onderwijs, werkgelegenheid en ondernemerschap.

Lees ook de andere interviews

Contact

Wil je in contact komen met de initiatiefnemers?

j.p.a.dormans@vu.nl

s.m.zaidi@vu.nl