I. Dit is opgenomen in ons beleid
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de organisatie. In de VU strategie 2020-2025 is duurzaamheid een belangrijk speerpunt en daarmee onderdeel van onze langetermijnvisie.
Het is onze doelstelling dat in elke opleiding aandacht is voor duurzaamheidsvraagstukken. We leiden onze studenten op tot verantwoordelijke, kritische en geëngageerde academici. Met een brede blik, A Broader Mind, besteden we in het onderwijs aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling maar ook aan maatschappelijke oriëntatie. Met ons onderwijs sluiten we aan bij de Sustainable Development Goals. We bieden onze studenten de kans om zich op academisch, persoonlijk en maatschappelijk vlak breed te ontwikkelen. Onze multidisciplinaire programma’s zijn gericht op het gezamenlijk aanpakken van maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid. De ‘Mixed Classroom’ van de VU gebruikt onderlinge verschillen om de leerervaring te verrijken. Zo leren onze studenten denken vanuit verschillende perspectieven.
De pedagogiek en didactiek zijn geborgd in kaders, handboeken en evaluaties. Dit geldt voor alle (duurzame) vakken in bachelor-, minor en masteronderwijs.
Een aantal bottom-up initiatieven binnen de VU als de Sustainability Education Hub, Ecopedagogy Club, innovatieve interventies als ‘A Walk in the Park’ en de inzet van ambassadeurs ondersteunen ook actief in het maken van pedagogische en didactische afwegingen rondom duurzaamheid, zodat duurzaamheid goed verankerd wordt in diverse curricula.
A Broader Mind
A Broader Mind is een programma waarin alle bachelorstudenten aan maatschappelijke vragen werken en zelfontplooiing voorop staat. Met dit programma leer je een maatschappelijk vraagstuk vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines transdisciplinair te benaderen. De cursus is uniek, omdat studenten en andere stakeholders (docenten, wetenschappers en andere enthousiaste medewerkers van de VU) het samen hebben ontwikkeld.
De maatschappelijke uitdagingen nemen toe, worden complexer en vragen steeds meer om een trans- en multidisciplinaire aanpak. Thema’s als artificial intelligence, vergrijzing, geopolitieke spanningen, schaarste van natuurlijke bronnen, ongelijke spreiding van welvaart en klimaatverandering, tekenen de wereld van vandaag en morgen. In deze wereld is er behoefte aan verantwoordelijke leiders. Leiders die in staat zijn om complexe maatschappelijke kwesties vanuit een multidisciplinair kader te benaderen.
Profielthema's
Hedendaagse maatschappelijke vraagstukken nemen toe in complexiteit en vragen om een aanpak vanuit meerdere disciplines. Toekomstige wetenschappers en professionals moeten over de grenzen van hun eigen domein kunnen samenwerken.
Door onderwijs in te richten langs de vier thema’s Connected World, Governance for Society, Human Health and Life Sciences en Science for Sustainability, wordt de samenwerking tussen verschillende vakgebieden op de hele VU gestimuleerd.
II. Er wordt actie in de praktijk ondernomen en deze acties worden gemonitord en doorontwikkeld
Vakken over duurzaamheid
De VU stimuleert studenten en professionals om multidisciplinair te leren en gebruik te maken van het volledige aanbod vakken. Er zijn meer dan 300 vakken die duurzaamheid behandelen. In alle studies zijn een of meer vakken over duurzaamheidsvraagstukken verplicht. De VU biedt op haar website een overzicht aan duurzaamheidsgerelateerde vakken per opleiding.
Zo hebben studenten ruime keuze om vakken op het gebied van duurzaamheid te vinden die zij in hun studie kunnen integreren. Ook als studenten hun curricula willen aanvullen of extra studiepunten willen verdienen.
De Sustainability Course Inventory categoriseert duurzaamheid op basis van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Door middel van steekwoorden worden vakken gesorteerd onder bepaalde SDG’s. Op basis hiervan kunnen studenten vakken opzoeken die relevant zijn voor specifieke SDG’s. Voor bachelorstudenten zijn er maar liefst 89 vakken die bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s).
Bacheloropleidingen
Naast losse vakken biedt de VU ook bacheloropleidingen aan waarbij volledig wordt gefocust op duurzaamheid. De opleidingen Tandheelkunde en Geneeskunde zijn per definitie duurzame opleidingen omdat zij bijdragen aan de gezondheid van mensen (Sustainable Development Goal 3; Goede gezondheid en welzijn).
Bachelor Aarde, Economie en Duurzaamheid
Hoe zorgen we ervoor dat er voldoende zoet water, voedsel en energie beschikbaar blijft? Hoe minimaliseren we het aantal slachtoffers en de economische gevolgen van natuurrampen? In deze bacheloropleiding onderzoeken studenten sluimerende of ingrijpende veranderingen op aarde die de mens als aardbewoner raken, en ontwikkelen zij duurzame oplossingen.
Bachelor Biologie
Waarom worden bacteriën resistent tegen antibiotica? Hoe kunnen we opmerkelijk gedrag van dieren verklaren? In deze opleiding onderzoeken studenten levende systemen in mensen, dieren en planten. Van molecuul tot ecosysteem. En bekijken zij hoe al die levende systemen met elkaar in verbinding staan en elkaar beïnvloeden.
Bachelor Gezondheid en Leven
Hoe verminderen we milieuvervuiling door overmatig medicijngebruik? Wat is het effect van alcohol drinken tijdens de zwangerschap op de ontwikkeling van het ongeboren kind? In deze bachelor leren studenten naar alle aspecten van leven, gezondheid en ziekte te kijken en richten zij zich ook op de duurzaamheid van onze gezondheidszorg.
Bachelor Science Business and Innovation
Wat is de brandstof van de toekomst? Hoe zetten we nog meer in op duurzame energie met windturbines? Tijdens deze opleiding houden studenten zich bijvoorbeeld bezig met innovaties op het gebied van duurzame energie en met de zorg voor gezondheid en levensstijl. De bachelor combineert exacte wetenschap, sociale wetenschap en bedrijfskunde.
Alle opleidingen zijn te vinden onder: https://studiegids.vu.nl/nl.
Honours Programmes
Voor gemotiveerde bachelorstudenten bestaat het Honours Programme. Dit gratis programma bestaat uit extra-curriculaire vakken waarmee je - boven op de studiepunten van je reguliere bachelorstudie - 30 extra studiepunten kan behalen. Cursussen over duurzaamheid zijn:
Klimaatverandering: een van de vele milieuproblemen of een grote bedreiging en veroorzaker van diepgaande maatschappelijke veranderingen? Deze cursus bereidt je voor op moeilijke discussies over de uitdagingen van klimaatverandering die nog decennialang zullen worden gehouden.
We presenteren de vele aspecten van de klimaatuitdaging en oplossingen ervan, met lezingen die variëren van de wetenschap tot de maatschappelijke en economische implicaties, van de politiek tot de controverses. Elke lezing wordt gegeven door een andere gerenommeerde expert op het gebied.
Het aanpakken van de klimaatcrisis is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van vandaag. Hoewel de wetenschap over klimaatverandering en mitigatie- en aanpassingsstrategieën duidelijk is, is de reactie van de samenleving om verschillende redenen vaak traag. Daarom is klimaatleiderschap nodig en deze cursus is daarop gericht.
Leiderschap moet gebaseerd zijn op gedegen wetenschappelijke kennis - die deel uitmaakt van de cursus - en een brug slaan tussen fundamentele wetenschap en sociale wetenschappen. Je leert wat het betekent om een leider te zijn, met de wetenschappelijke kennis en het begrip van de huidige wereldwijde crises. Je gebruikt dit als anker en leert wat nodig is om de kloof tussen wetenschap en maatschappij te overbruggen en zelf een leider te worden.
Climate drama; dealing with climate conflict in interactive roleplay
Deze cursus richt zich op de onderlinge relatie tussen klimaatverandering en conflicten vanuit een criminologische benadering. Naarmate de temperaturen wereldwijd blijven stijgen, neemt ook het bewijs toe voor de stelling dat klimaatverandering bestaande spanningen verergert en onveiligheid en oorlog bevordert.
Grillige weerpatronen, zoals langdurige droogteperiodes of onvoorziene regens, leiden tot mislukte oogsten, waardoor de voedselonzekerheid toeneemt. Zeespiegelstijging, woestijnvorming en andere klimaatgevolgen bevorderen gedwongen migratie, soms over landsgrenzen heen, waardoor spanningen en anti-migratiegevoelens ontstaan of verergeren. Activistische groepen die oproepen tot actie om klimaatverandering te stoppen worden steeds radicaler, terwijl politici en wetshandhavers activisten al als terroristen zijn gaan bestempelen en behandelen. Er worden nieuwe juridische instrumenten voorgesteld om klimaatverandering tegen te gaan, maar de internationale gemeenschap en landen aarzelen om deze in wetgeving om te zetten.
From Plate to Planet - Crafting Sustainable Food Systems
Op wetenschappelijk gebied introduceert de cursus baanbrekend interdisciplinair onderzoek en theorieën die de toekomst van de huidige voedselsystemen vormgeven. Vanuit een sociaal perspectief stelt de cursus studenten in staat om de diepgaande impact van voedselsystemen op gemeenschappen, culturen en sociale gelijkheid te begrijpen. Inzicht in deze dynamiek is essentieel voor het ontwikkelen van beleid en interventies die duurzame en inclusieve voedselsystemen bevorderen en bijdragen aan het algehele welzijn van samenlevingen.
Masteropleidingen
Voor masterstudenten zijn er 140 vakken die bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Studenten kunnen per faculteit en SDG het aanbod van vakken bekijken. Zo hebben studenten meerdere mogelijkheden om vakken op het gebied van duurzaamheid te vinden die zij in hun studie kunnen integreren.
Master Earth Sciences
Welke invloed hebben grond, water, lucht, gebergte en levende organismen op elkaar en de aarde? Wat zijn de gevolgen van menselijk handelen op het klimaat? En wat betekent dat voor de toekomst? Met deze master dragen studenten bij aan oplossingen voor de complexe problemen waar onze planeet mee te maken heeft. De master heeft drie specialisaties: 1. Geology and Geochemistry, 2. Earth and Climate en 3. Global Environmental Change and Policy.
Master Ecology and Evolution
Hoe beïnvloedt een veranderende leefomgeving planten, dieren, schimmels en bacteriën? Waarom ziet de wereld eruit zoals de wereld nu is, op moleculair en landschapsniveau? In deze master experimenteren studenten in het lab en in het veld. Ook dragen zij bij aan hulpmiddelen die het effect van verontreiniging en klimaatverandering voorspellen en het verlies aan biodiversiteit bestrijden. Dit is een gezamenlijke opleiding van de VU en de Universiteit van Amsterdam.
Master Environment and Resource Management
Hoe ontwikkelen we effectieve oplossingen voor mondiale uitdagingen op het gebied van voedsel, water, ecosystemen, biodiversiteit, energie en klimaat? Dit vraagt om een nieuwe generatie milieuleiders. Met deze master krijgen studenten de juiste bagage om aan de duurzaamheidsuitdagingen van nu te werken. Van klimaatverandering bij migratie en de impact van voedselvoorziening op het milieu tot het analyseren van de transitie naar duurzame energiesystemen.
Master Hydrology
Water is leven. Hoe zorgen we ervoor dat er genoeg water is voor iedereen? Hoe voorzien we landbouw, ecosystemen en mensen van water van goede kwaliteit? En hoe minimaliseren we de impact van extreme overstromingen in dichtbevolkte stedelijke gebieden? Tijdens deze master leren studenten de hydrologische cyclus en de maatschappelijke impact ervan te begrijpen en helpen ze mee om de wereldwijde uitdagingen op het gebied van water op te lossen.
Master International Business, Law, Climate Change and Sustainability
Hoe kunnen bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatverandering en duurzaamheid? In deze master kijken studenten niet alleen naar de letter van de wet, maar krijgen ze als toekomstige bedrijfsjuristen ook gevoel voor de economische en morele achtergrond van de regels. Een van de drie afstudeerrichtingen is Climate Change and Corporations.
Module Interdisciplinary Community Service Learning
Studenten gaan tijdens de vakken Defining Challenges in a Multi-stakeholder Context en Addressing Challenges through Transdisciplinary Research aan de slag met een complex vraagstuk, bijvoorbeeld op het terrein van klimaatverandering. Ze werken daarbij samen met maatschappelijke partners en studenten van verschillende wetenschappelijke disciplines. Daarnaast leren ze kennis van verschillende disciplines integreren.
Master Science Business and Innovation
Hoe kunnen wetenschap en ondernemerschap elkaar versterken? Hoe helpen we ondernemingen met uiteenlopende uitdagingen op technologisch, economisch en organisatorisch vlak? Tijdens deze master leren en werken studenten aan innovaties voor het bedrijfsleven. Afhankelijk van hun interesse kiezen ze voor een specialisatie, bijvoorbeeld Energy and Sustainability.
Master Spatial, Transport and Environmental Economics
Waarom floreren sommige steden en andere helemaal niet? Hoe zorgen we ervoor dat automobilisten buiten de filetijden naar hun werk gaan? Waarom sluit een land zich aan bij het Kyoto- of Sofia-protocol? Studenten verdiepen zich in het spanningsveld tussen economische groei, de ontwikkeling van steden, de woon-werkomgeving, mobiliteit, de uitputting van de aarde en de mogelijkheden van nieuwe energiebronnen.
Alle opleidingen zijn te vinden onder: https://studiegids.vu.nl/nl.
Postgraduate opleidingen
Leergang Klimaatverandering en Energietransitie
Deze leergang biedt juridische professionals inzicht in en overzicht van het rechtskundig kader om klimaatverandering tegen te gaan en de energietransitie aan te jagen. Hierdoor kunnen zij de wet- en regelgeving beter toepassen en goed adviseren bij projecten van de overheid en het bedrijfsleven die gericht zijn op het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Software and Sustainability: Towards an Ethical Digital Society
In deze cursus van de VU Graduate Winter School leren professionals en studenten hoe ze duurzaamheid-gerelateerde problemen kunnen identificeren in interdisciplinaire projecten.
Alle opleidingen zijn te vinden onder: https://studiegids.vu.nl/nl.
Financial Times Responsible Business award: School Of Business and Economics VU
Bijzonder is dat onze School of Business and Economics (SBE) als een van de weinige business schools door de Financial Times geselecteerd is voor de Responsible Business Education award. Daarnaast is deze faculteit in 2023 geaccepteerd als lid van de United Nations Principles for Responsible Management Education (UNPRME). Dit is een door de Verenigde Naties gesteund initiatief dat werd opgericht in 2007. Het heeft tot doel het profiel van duurzaamheid in bedrijfs- en managementopleidingen te verhogen door middel van 7 principes die gericht zijn op het dienen van de maatschappij en het beschermen van onze planeet.
Duurzaamheidsgerelateerde cursussen
De VU biedt duurzaamheidsgerelateerde cursussen aan. Hierover wordt actief gecommuniceerd om enerzijds studenten te stimuleren zich in te schrijven en anderzijds de aandacht te vestigen op de toename van duurzaamheidsgerelateerde delen in onderwijsprogramma’s.
VU Summer School
Ook VU Summer School biedt een duurzaamheidsgerelateerde cursus aan: Governing Climate Change: Theory and Practice. Studenten uit de hele wereld leren tijdens de Summer School over klimaatverandering en de historie van klimaatbestuur en -overeenkomsten, tijdens hoorcolleges maar ook door discussies, simulaties en excursies.
Dreamteam Planeetvriendelijk eten
In het dreamteam werken bachelor- en masterstudenten van uiteenlopende opleidingen een jaar lang samen aan een opdracht binnen een profielthema. Het dreamteam Planeetvriendelijk eten ontwikkelt een toolkit op maat waarmee jongeren uit alle lagen van de bevolking zich bewuster worden van de impact van hun eetgedrag op het milieu en het leefklimaat. Met deze toolkit kunnen ze keuzes maken waarmee ze de wereld stap voor stap beter maken.
Het team brengt hiervoor de wensen en behoeften van de jongeren in kaart, en ontwikkelt en test de instrumenten en materialen voor de toolkit. En checkt vervolgens of de toolkit tot planeetvriendelijker eten bij de doelgroepen leidt. De studenten ontwikkelen zich zo op academisch, persoonlijk en maatschappelijk vlak.
III. Studenten en andere stakeholders worden betrokken bij het proces
De VU beslist binnenkort over de duurzaamheidsvisie voor komende jaren waarbij ook studenten en andere stakeholders een belangrijke rol spelen in het adviseren van het College van Bestuur via de Sustainability University Assembly.
Uit onze onderwijsvisie: ‘In deze experimentele omgeving worden partners uit de publieke sector, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties betrokken om de vraagstukken in een zo breed mogelijke context te kunnen oplossen. De student wordt in deze onderwijsleeromgeving gezien als partner en krijgt ruimte voor initiatief. Samen met stakeholders wordt gezocht naar mogelijkheden tot valorisatie van de oplossingen. Naast de betrokkenheid van studenten in innovatie heeft de student medezeggenschap bij de verdeling van middelen voor onderwijsvernieuwingsprojecten. De student denkt op deze wijze actief mee over innovatie van onderwijs.’ Lees meer in de Onderwijsvisie Vrije Universiteit Amsterdam.
Een ander mooi voorbeeld van hoe we samen met studenten onderwijs ontwikkelen, is het Students-As-Partners programma. Studenten en medewerkers hebben vakken ontwikkeld over Climate Justice, Planetary Health en Climate Leadership.
Green Office VU is het door studenten geleide duurzaamheidsplatform van de VU en speelt een centrale rol in alle duurzaamheidsgerelateerde besluitvorming. De missie van Green Office VU is om een substantiële en duurzame impact te maken door invloed uit te oefenen en samen te werken met de VU, haar gemeenschap en partners.
Zoals bijvoorbeeld de Nationale Jeugdraad (NJR) de afbakening en bouwstenen definieert, kan iedereen bij de VU actief meepraten, meebeslissen en meedoen bij zaken die voor hen belangrijk zijn. Studenten hebben zeggenschap en eigenaarschap.
Aanvullend daarop, Green Office VU bevordert duurzaamheid in het onderwijs ook door een ruim aantal projecten en zijn zo dus betrokken bij dit proces. Enkele voorbeelden:
- Seminars, workshops en evenementen
Via seminars, workshops en evenementen, zoals repair cafés (kleding repareren) of zero-waste uitdagingen (bijhouden van het persoonlijke afval over een week), creëren studenten en medewerkers gezamenlijk kennis. Dit interactieve model nodigt iedereen uit om te experimenteren, te discussiëren en te reflecteren op hoe duurzaamheidsprincipes in het echte leven kunnen worden toegepast.
We complementeren traditionele lesprogramma’s met filmvertoningen, leesclubs, blogs en informele "hangouts" die peer-to-peer leren, interdisciplinaire dialoog en gemeenschapsopbouw rondom duurzaamheidsonderwerpen bevorderen. Zo onderwijzen we niet alleen het 'wat' en 'waarom' van duurzaamheid, maar investeren we ook in het 'hoe', waarbij we reflectieve, praktijkgerichte en samenwerkende leermethoden cultiveren die zowel studenten als medewerkers in staat stellen echte veranderingen te bewerkstelligen.
- Samenwerking met Sustainability Office
De Education Officer van Green Office VU heeft een enquête voor studenten ontwikkeld met als doel studenten te betrekken bij het proces van het ontwikkelen van cursussen rondom duurzaamheid. We willen niet alleen benadrukken hoe duurzaamheid beter in specifieke programma's geïntegreerd kan worden en hoe dit studenten kan helpen om kritisch denkvermogen te ontwikkelen, maar we willen ook van hen leren hoe zij willen dat duurzaamheidsthema's in hun programma behandeld worden.
- Studentenprojecten
Green Office VU stelt toegankelijkheid voor studenten voorop, vooral voor degenen die een paper schrijven, onderzoek doen of een project voltooien dat met duurzaamheid te maken heeft. Green Office VU stelt zich op elke mogelijke manier beschikbaar voor deze projecten, die vaak gebruikmaken van onze contacten, ervaringen, initiatieven en kennis.
We fungeren als een verbinder tussen studenten en faculteiten en bieden onze middelen en tijd aan alle studenten, niet alleen die van de VU. Daarnaast bieden initiatieven, zoals het Green Action Lab, studenten praktische onderzoekskansen die echte uitdagingen aanpakken, zoals voedselverspilling op de campus, terwijl ze professionele en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen.
- Science for Sustainability Journal
Green Office VU publiceert het Science for Sustainability (S4S) journal, een open-access en peer-reviewed tijdschrift waarin duurzaamheid-gerelateerde academische artikelen van VU-studenten worden gepubliceerd. Het doel van het S4S-journal is om studentenonderzoek naar duurzaamheid in verschillende disciplines te stimuleren, met benaderingen vanuit diverse academische perspectieven.
- VU Sustainability Day
Green Office VU helpt bij het organiseren en hosten van de Sustainability Day aan de VU, in samenwerking met het Sustainability Office. Tijdens dit evenement worden zowel interne als externe initiatieven uitgenodigd, zoals onderzoeksresultaten van faculteiten, workshops, bedrijven en informatie van duurzame organisaties. Alle partners hebben een stand in de centrale hal van het Hoofdgebouw, waar studenten kunnen participeren en leren over duurzaamheid. Green Office VU speelt een cruciale rol in de selectie en het contact met de partners.
IV. Deze beleids- en visiedocumenten zijn transparant in te zien en online te vinden
Evaluatie en criteria waarop wordt geëvalueerd, zijn onder meer beschreven in de onderwijsagenda en in het kwaliteitsplan onderwijs. Uit Kwaliteitsplan Onderwijs VU 2019-2024: “Zowel op facultair als VU-breed niveau wordt de voortgang van de kwaliteitsafspraken en de besteding van de studievoorschotmiddelen jaarlijks als onderdeel van het proces voor het opstellen van elk facultair en het VU-brede jaarplan en jaarverslag met respectievelijk de facultaire en de VU-brede medezeggenschap besproken.”
De evaluatie van het onderwijs is beschreven in het Handboek Onderwijskwaliteit.
Formele besturing van de VU vindt plaats in het kader van de planning- en controlcyclus. Het volgen van de realisering van de plannen, de bijsturing waar nodig en de voorbereiding van nieuwe plannen maken deel uit van de cyclus. Onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering krijgen hierin de nodige specifieke aandacht. Planning en verantwoording voor onderwijs is bijvoorbeeld beschreven in hoofdstuk 6 van het Kwaliteitsplan Onderwijs VU 2.0.
Verder zijn er diverse bottom-up initiatieven rondom pedagogiek en didactiek ten aanzien van duurzaamheid op de VU:
De Ecopedagogy Club is een informele, interdisciplinaire leergemeenschap van VU-docenten en -onderzoekers die zich bezighouden met vragen rond onderwijs, duurzaamheid en ecologische rechtvaardigheid.
Binnen de Ecopedagogy Club bestaat ook de Ecopedagogy Reading Club, waarin we samen belangrijke teksten lezen en bespreken rondom thema’s als klimaatrechtvaardigheid, posthumanisme, dekoloniale pedagogiek, affectief leren en ecologische ethiek. Deze gesprekken bieden verdieping en vormen een vruchtbare voedingsbodem voor nieuwe initiatieven en interventies in ons onderwijs.
Een voorbeeld hiervan is de pedagogische interventie ‘A Walk in the Park’, die binnen de Ecopedagogy Club is ontstaan. Deze ervaringsgerichte werkvorm nodigt deelnemers uit tot reflectie op de relatie tussen mens en natuur, via een begeleide wandeling in een natuurlijke omgeving (Botanische tuin Zuidas).
Tijdens de wandeling worden deelnemers geprikkeld om dominante, vaak westerse ideeën over natuur en de mens-natuurverhouding kritisch te bevragen. De interventie richt zich op het dekoloniseren, de-hiërarchiseren en deterritorialiseren van onze omgang met de leefomgeving, en stimuleert daarmee een meer verbonden, sensitieve en rechtvaardige benadering van duurzaamheid.
Deze interventie is laagdrempelig inzetbaar binnen diverse onderwijsvormen en biedt ruimte voor zowel persoonlijke reflectie als collectieve dialoog – precies waar ecopedagogiek voor staat.
Ambassadeurs voor duurzaamheid en planetaire gezondheid
De opleiding Geneeskunde heeft een ambassadeur voor planetaire gezondheid aangesteld, die zich inzet om het thema op diverse plekken in het curriculum te verankeren. Ook binnen de opleiding Rechten zijn duurzaamheid ambassadeurs benoemd, met als opdracht te verkennen waar en hoe duurzaamheid inhoudelijk verweven kan worden met het onderwijs. Deze initiatieven worden het komende jaar VU-breed voortgezet. Binnen de eerder genoemde Comeniusbeurs wordt actief gewerkt aan de integratie van het thema planetaire gezondheid in verschillende opleidingen aan de VU.