Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Woordkeuze belangrijk bij gesprek met kind over het gewicht

Bij de ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht of obesitas is de houding en de woordkeuze van de professional erg belangrijk.

Wanneer de zorgprofessional duidelijk laat zien dat hij of zij het goed voor heeft met het kind en wil helpen om aan een gezonder gewicht te werken, dan verloopt het gesprek fijner voor het kind en de ouders. Het is ook aan te raden negatieve, veroordelende en ingewikkelde woorden te vermijden. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in 2020 onder leiding van VU-gezondheidswetenschapper en landelijk projectmanager van Care for Obesity Jutka Halberstadt.

Investeer in behandelrelatie
Wanneer de zorgprofessionals betrokkenheid tonen bij het kind met overgewicht, zich verdiepen in de omstandigheden van het kind en zich bewust zijn van de al bestaande negatieve ervaringen van het kind op bijvoorbeeld school of tijdens eerdere zorg verloopt het gesprek prettiger. De zorgprofessional investeert op deze manier in een goede behandelrelatie zodat het kind en de ouders de professional vertrouwen en zich gesteund voelen.

Vermijd negatieve woordkeuze
In de gesprekken tussen de professionals en de kinderen met overgewicht is een zorgvuldige woordkeuze belangrijk. 45% van de kinderen en 37% van de ouders in het onderzoek heeft namelijk wel eens meegemaakt dat er woorden gebruikt werden die als negatief ervaren werden en daarnaast blijken veel gebruikelijke termen onbekend. Voorbeelden hiervan zijn de termen overgewicht en BMI. Beide worden door een derde van de zorgprofessionals in het onderzoek vaak gebruikt, maar vallen niet altijd goed bij de kinderen en hun ouders. Het woord overgewicht wordt door ruim een derde als negatief ervaren en de afkorting BMI wordt door 60% van de kinderen niet begrepen.

Positieve woorden en houding
De kinderen in het onderzoek geven aan dat zij de voorkeur hebben voor neutrale of positieve termen in het gesprek over overgewicht zoals stevig, te zwaar of werken aan een gezonder gewicht. De onderzoekers raden ook aan in het gesprek te toetsen of woorden bekend zijn en welke term de voorkeur heeft van kinderen en ouders. Daarnaast is het goed te beseffen dat woordgebruik slechts een deel van het gesprek is. De manier waarop een zorgprofessional de boodschap brengt, diens houding en de sfeer zijn ook van belang in het verstevigen van de relatie met kind en ouders. 

Gevoelig onderwerp
Signaleren en bespreken van overgewicht is een taak voor professionals in de zorg, onderwijs en welzijn maar dit kan soms lastig zijn. Overgewicht en gedrag kunnen gevoelige onderwerpen zijn en een verkeerde aanpak kan schade berokkenen aan het kind en de ouders, maar ook aan de relatie tussen de professionals en het gezin. 

Je vindt de onderzoeken hieronder bij 'Bekijk ook'. 

Bekijk ook

Over dit onderzoek

Onderzoeksinstituut

Faculteit

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam