Passende zorg voor kinderen met overgewicht en obesitas

Eén op de zeven kinderen in Nederland is te zwaar. VU-onderzoeker Jutka Halberstadt ontwikkelde samen met diverse gemeenten een succesvol model om de ondersteuning en zorg voor kinderen met obesitas beter te laten aansluiten bij de behoeften van de kinderen zelf, hun ouders en hulpverleners.

Overgewicht en obesitas zijn de afgelopen decennia sterk toegenomen. Ook bij kinderen. Dat heeft vaak grote gevolgen voor hun fysieke gezondheid en hun psychosociaal functioneren, terwijl de omstandigheden het soms lastig maken een verandering in leefstijl door te voeren en vast te houden. Denk bijvoorbeeld aan een echtscheiding, ziekte en armoede. Deze kinderen zijn gebaat bij passende ondersteuning en zorg door respectvolle professionals die oog hebben voor hun welzijn.

Jutka Halberstadt ontwikkelde een model om ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht en obesitas te optimaliseren. Ze deed dit binnen het programma Care for Obesity van de Vrije Universiteit Amsterdam, in samenwerking met diverse gemeenten, bekend als de netwerkaanpak 'Kind naar Gezonder Gewicht'. Een coalitie van vijf partijen die zich bezighouden met de gezondheid van de jeugd is nu aan de slag zodat in 2030 passende ondersteuning en zorg beschikbaar is voor alle kinderen met overgewicht en obesitas in alle gemeenten van Nederland.

Jutka Halberstadt is landelijk projectmanager van Care for Obesity en universitair docent kinderobesitas. “Het gaat om het bevorderen van de gezondheid en kwaliteit van leven van kinderen en het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen.”

Bekijk ook