Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VU AI in Onderwijs Show & Share

Generatieve AI heeft een diepgaande invloed op het onderwijs, zowel op het gebied van leren, doceren als toetsing. De technologische vooruitgang op dit vlak verloopt in een ongekend tempo. Welke ontwikkelingen zien we precies, en hoe kunnen we als VU hierop inspelen? Daarbij houden we steeds voor ogen dat we AI op een verantwoorde manier willen inzetten. Dit vormt het centrale thema van onze bijeenkomst op donderdag 5 december 2024.

Tijdens deze dag willen we de huidige stand van zaken aan de VU in kaart brengen: hoe ervaren we op dit moment de kansen en bedreigingen? Hoe ontwikkelen beleid, richtlijnen en de praktijk zich? Hoe integreren opleidingen AI in hun curriculum en zorgen we ervoor dat onze studenten AI-vaardig worden? En hoe versterken we tegelijkertijd de AI-vaardigheden van onze medewerkers en docenten? Welke voorbeelden zijn er om generatieve AI in te zetten voor het bevorderen van kritisch denken? Dit zijn vragen die aan bod komen op deze bijeenkomst. Kom langs en wissel met elkaar uit hoe we als opleidingen, docenten en experts kansen benutten en bedreigingen het hoofd bieden. 

Heb je zelf een toepassing die je wil laten zien tijdens deze dag? Laat het ons weten en we proberen er ruimte voor te maken.

Programmaoverzicht

  • 11:00-11:30 uur – Inloop + markt
  • 11:30-12:00 uur – Opening
  • 12:00-13:00 uur – Lunch + markt
  • 13:00-14:15 uur – Activiteitenronde 1 + markt
  • 14:30-15:45 uur – Activiteitenronde 2 + markt
  • 16:00-16:15 uur – Plenaire afsluiting + markt
  • 16:15-16:45 uur – Borrel

Aanmelden & locatie
Meld je nu aan voor VU AI in Onderwijs Show & Share 2024. Inschrijven voor de workshops en lezingen is niet nodig. Het gehele evenement vindt plaats in het Nieuwe Universiteitsgebouw (NU). 

Voertaal
De voertaal van deze dag is Nederlands, tenzij iemand van de deelnemers het Nederlands niet machtig is. Dan wordt overgeschakeld naar Engels. 

Meer informatie over alle activiteiten per ronde vind je hieronder.

Ronde 1 – 13:00-14:15 uur

  • 1.1 Een filosofie van AI

    AI leidt tot praktische en ethische problemen. Welke soort wet- en regelgeving past hierbij, wat voor invloed heeft AI op de arbeidsmarkt, en kun je zelf op verantwoorde manier omgaan met AI? Filosoof Carlo Ierna (FGW) neemt je mee in zijn verhaal.

    Spreker: Carlo Ierna
    Locatie: volgt

  • 1.2. Hoe staat het met de impact van AI vanuit het perspectief van de examencommissies?

    Ben je lid van een examencommissie of ben je opleidingsdirecteur? Kom dan naar deze besloten sessie om onderling met elkaar te bespreken hoe de huidige ontwikkelingen zijn en hoe je als examencommissie de impact van AI op onderwijs en toetsing het best kan benaderen.

    Onder leiding van: Duco Bannink
    Locatie: volgt

  • 1.3 Hoe kunnen we AI-geletterdheid effectief integreren in onze curricula voor studenten?

    Ben je een portefeuillehouder onderwijs, onderwijsdirecteur, opleidingsdirecteur of onderwijscoördinator? Kom dan naar deze besloten sessie. Deel met elkaar hoe je op dit moment studenten AI-geletterd maakt (of nog niet), welke goede voorbeelden en bronnen er zijn, en wat mogelijke volgende stappen kunnen zijn voor jouw opleiding(en).

    Onder leiding van: Silvester Draaijer
    Locatie: volgt

  • 1.4 Wat zijn best-practices om AI in te zetten om studenten kritisch te leren denken? 

    Tijdens deze sessie komen de casussen van Thibault Schrepel (RCH), en Mohammad Rezazade Mehrizi en Ella Hafermalz (SBE) aan bod.

    Beiden hebben op verschillende manieren studenten kritisch leren denken door inzet van AI in hun opdrachten. Kom naar deze sessie om van hen te leren en te bedenken of een dergelijke aanpak ook in jouw cursus zou passen.

    Onder leiding van: Charlotte Meijer
    Locatie: volgt

  • 1.5 Hoe kunnen tutorbots studenten ondersteunen bij het leren?

    Tutorbots hebben de potentie om studenten gepersonaliseerd te laten leren. Lothar Kuijper en Matthijs Valkering (Beta) hebben een tutorbot in het onderwijs ingezet waarbij studenten de bot statistische concepten moeten uitleggen om er daardoor zelf van te leren. Leer hoe Lothar en Matthijs dit in de praktijk inzetten. Werkt deze manier van leren? En wat vinden de studenten ervan?

    Sprekers: Lothar Kuijper en Matthijs Valkering
    Locatie: volgt

Ronde 2 – 14:30-15:45 uur

  • 2.1 Kan generatieve AI duurzaam zijn?

    We onderzoeken deze dag kansen van generatieve AI. Maar hoe zit het met het aspect van duurzaamheid? In deze sessie gaat het VU Sustainability Office in op deze vraag door het schetsen van de problematiek. Maar ook door richtlijnen te bespreken met de deelnemers die we als maatschappij en als VU kunnen nemen om de impact te beperken.

    Onder leiding van: Jorim Tielbeek
    Locatie: volgt

  • 2.2 Wat is de impact van generatieve AI op het scriptieproces?

    Ben je scriptiecoördinator of scriptiebegeleider? Kom dan naar deze sessie om onderling met elkaar te bespreken hoe de huidige ontwikkelingen zijn en welke best-practices rondom scriptiebegeleiding aan het ontstaan zijn. Of misschien moet het gesprek daarover nog opgestart worden? Denk mee met de opleiding Rechten waar men dit proces nu aan het doorlopen is.

    Onder leiding van: Jan Struiksma en Lodewijk Smeehuijzen
    Locatie: volgt

  • 2.3 Hoe kan generatieve AI ingezet worden voor interactieve simulaties?

    Generatieve AI is in staat om real-time conversatie-interactie te ondersteunen. Hoe kan dat lerenden helpen voor algemene vaardigheden zoals studievaardigheden, communiceren, feedback geven, samenwerken en meer.

    Ben je als docent actief op het gebied van communicatieonderwijs? Kom dan naar deze sessie. We tonen een aantal bestaande applicaties en kunnen met elkaar de impact hiervan bespreken.

    Onder leiding van: Esther Schagen
    Locatie: volgt

  • 2.4 Hoe kan generatieve AI geavanceerd ingezet worden om onderwijs te ontwikkelen?

    Sharon Klinkenberg (UvA, FMG), docent Methoden en technieken en hoofd TLC FMG, laat zien hoe hij generatieve AI inzet om zijn methoden onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren. Leer over de nieuwste methoden waarin hij meerdere tools tegelijkertijd gebruikt, o.a. Github. En leer daarnaast hoe hij deze middelen inzet voor zijn onderzoek als extra bonus!

    Onder leiding van: Sharon Klinkenberg
    Locatie: volgt

  • 2.5 Welke nieuwe toepassingen zijn binnenkort beschikbaar en het delen waard?

    Ben je een innovator en wil je altijd het nieuwste uitproberen of zelf ontwikkelen? Kom dan naar deze sessie. We gaan met elkaar in gesprek en laten de nieuwste functies aan elkaar zien en bespreken wat de impact hiervan kan zijn om het onderwijs- en leerproces te ondersteunen.

    Onder leiding van: Nienke Stumpel
    Locatie: volgt

Meer informatie en contact

Snelle navigatie

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Syreen Arens via s.k.arens@vu.nl.

Contactpersoon

  • Syreen Arens
  • Eventcoördinator

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam