Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

GO-predicaat: Groei in Onderwijs

Goed onderwijs begint bij goede begeleiding. Het GO-predicaat: Groei in Onderwijs is het kwaliteitskeurmerk voor opleidingen die excellente begeleiding en ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan startende docenten in het hoger onderwijs.

‘Volgens 44% van de docenten krijgen nieuwe docenten onvoldoende begeleiding. Dit probleem speelt zowel in hbo als in het wo.’ (Onderwijsinspectie, De Staat van het Onderwijs 2024)

Dat moet anders. En dat kán anders.

Maak kennis met het GO-predicaat
In het hoger onderwijs leren docenten het vak voor het overgrote deel op de werkvloer. Zij zijn bij hun aanstelling over het algemeen niet opgeleid in het docentschap en starten in een onderwijsfunctie zonder brede didactische basis. Dit programma geeft inhoudelijke en kwalitatieve begeleiding, maar is echter relatief kort. Er vindt voor startende docenten veel ontwikkeling op de werkplek vóór, parellel aan en ná dit programma plaats. Het leren op de werkplek is daarom essentieel voor docentontwikkeling en de kwaliteit van het onderwijs.

Geïnspireerd door het succesvolle platform Samen Opleiden en Professionaliseren is in co-creatie met een selectie hogescholen en universiteiten het GO-predicaat ontwikkeld als kwaliteitskeurmerk voor opleidingen binnen het hoger onderwijs.

Wat is het GO-predicaat?
Het GO-predicaat geeft richtlijnen aan opleidingen op het gebied van onboarding, mentorschap, intervisie en professionele groei. Op basis van gemeenschappelijk criteria kan onafhankelijk worden getoetst of een opleiding de begeleiding van startend docenten op orde heeft.

Opleidingen die voldoen aan de kwaliteitscriteria ontvangen het predicaat als erkenning voor hun inzet en visie op goed docentschap.

Waarom het GO-predicaat?
Het GO-predicaat straalt positief af op de opleiding en geeft aan dat docentschap serieus genomen wordt. Het staat voor een opleiding waarin samenwerken, werkplezier en ontwikkeling ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs.

Eerste GO-predicaat uitgereikt

Bewegingswetenschappen ontvangt landelijk kwaliteitskeurmerk

Hoe ontvang je het GO-predicaat?

Hoe ontvang je het GO-predicaat?

Wil je de begeleiding van startende docenten binnen jouw opleiding verbeteren of is dit al een belangrijk speerpunt binnen jouw opleiding? Neem dan contact met ons op om kennis te maken via de contactgevens onderaan deze pagina. Samen maken we een eerste beoordeling van de huidige situatie en stellen we een verbeterplan op. Is de begeleiding aantoonbaar van goed niveau? Dan ontvangt jouw opleiding het GO-predicaat!

Bewegingswetenschappen verdient eerste GO-predicaat

Meer informatie en contact

Snelle navigatie

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Bo Janssen.

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam