Blended Learning
Het programma startte met een tweedaagse verdieping in Blended Learning, een actueel en relevant voor RTC. De deelnemers gingen aan de slag met effectieve wetenschappelijke inzichten aan de hand van het Community of Inquiry framework en het European Maturity Model on Blended Education. Onderwerpen op het programma waren o.a. blended learning thema's, voorbeelden, tools en richtlijnen. Daarnaast verdiepten de deelnemers zich in het VU Amsterdam Blended Learning Design (BLD) Template, en pasten dit toe in hun eigen context. Tevens werd de blended learning maturity beoordeeld en formuleerden zij concrete verbeteracties.
AI in het hoger onderwijs
De laatste dag van het programma stond in het teken van de implicaties van generatieve AI in het hoger onderwijs. De deelnemers kregen een overzicht AI en GenAI-toepassingen, gevolgd door een SWOT-analyse. Tevens bespraken zij het doel en de opzet van de werkgroepen AI in het Onderwijs van de VU Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam, evenals het UNESCO-document: “Guidance for Generative AI in Education and Research”, dat goed werd ontvangen door de RTC-medewerkers.
Ten slotte bespraken de deelnemers de ontwikkeling van de AI Maturity in Education Scan (AIMES), een tool die als doel heeft om de 'AI literacy' te vergroten onder docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders in het hoger onderwijs. De ontwikkeling van AIMES wordt geleid door Luuk Terbeek en de tool zal in de tweede helft van 2024 worden gepubliceerd als een open educational resource.
Vooruitblik
In augustus 2024 zal een delegatie van RTC een bezoek brengen aan de VU. Beide instellingen streven naar een langdurige samenwerking op het gebied van blended learning en AI.
Dit Blended Learning & Artificial Intelligence programma maakt deel uit van het Erasmus+ project 'Staff Mobility for Teaching', waarbij het Centre for International Cooperation van de VU het Centre for Innovative Teaching & Learning van het RTC betrokken zijn.