Collectie Postma-Gosker uitgebreid met 200 titels

18 april 2023
De Postma-Gosker-Bibliotheek – in 2012 aan de Vrije Universiteit Amsterdam geschonken – is recentelijk uitgebreid met een kleine 200 titels. Deze nieuwe schenking herbergt enkele topstukken, waaronder het grote werk van de humanistische geleerde Johannes Reuchlin, 'De rudimentis hebraicis' (Pforzheim, 1506). Uitzonderlijk van omvang en formaat is de 34-delige 'Thesaurus antiquitatum sacrarum' van de 18e-eeuwse Italiaanse geleerde Blasio Ugolino. Dit werk, gedrukt in Venetië, bevat een grote verzameling geleerde studies en verhandelingen over de oude Hebreeuwse wereld.

De collectie zoals ondergebracht bij de VU Amsterdam omvat talloze uiterst zeldzame en unieke protestantse werken uit de 15e tot eind 18e eeuw, met accent op de Bijbelwetenschappen. Exegetische, filologische en grammaticaal-Hebreeuwse studies vormen het hoofddeel. Daarnaast bevat de collectie veel titels die betrekking hebben op Hongarije en de Hongaarse protestantse kerkgeschiedenis. Ook treft men er talloze academische geschriften in aan, afkomstig van andere protestantse universiteiten, met name in Duitsland.

Friese universiteit in Franeker en de Hongaarse link
Een bijzonder zwaartepunt is het academisch drukwerk afkomstig van de Friese universiteit in Franeker. Het betreft honderden disputaties, dissertaties en oraties. Tijdens haar bestaan (1585-1811) was deze universiteit een belangrijk theologisch opleidingscentrum in Europa, waar onder anderen meer dan 1.200 Hongaren kwamen studeren.

Aansluiting
De ‘nieuwe’ boeken sluiten inhoudelijk direct aan bij de zwaartepunten van de schenking uit 2012. Voor twee middeleeuwse handgeschreven gebedenboeken uit de collectie van het echtpaar Margriet Gosker en Ferenc Postma uit Venlo gold dat niet. In overleg met Willemien van Dijk, conservator handschriften en oude drukken aan de VU, werden die geschonken aan de Universitaire Bibliotheken Leiden, waar men al beschikt over een grote collectie middeleeuwse handschriften en bijbehorende expertise.

Meer weten?
Wilt u verder lezen over de Postma-Gosker-Bibliotheek? Raadpleeg dan vooral het boekje Wij zoeken niet, wij vinden: Ferenc Postma en Margriet Gosker over 40 jaar boeken verzamelen uit 2013 (pdf). Bekijk de online expo over de Nederlandse en Hongaarse boekencultuur in de 17e en 18e eeuw. Of lees dit interview met oud-VU-hoogleraar Postma over ‘Franeker Academisch Drukwerk’.

Liever luisteren en/of kijken? Zet dan het recente interview van het radioprogramma Met het Oog op Morgen op.