Terugblik op een geslaagd FSW Onderwijsfestival

5 oktober 2022
Donderdag 22 september was het zover, het FSW Onderwijsfestival “Back to the VUture!”. FSW-collega’s kwamen samen voor een inspirerende middag met interessante workshops en een gezellige borrel.

Na twee jaar coronamaatregelen was het weer mogelijk om het Onderwijsfestival dit jaar fysiek te organiseren. En daar waren we blij mee! We begonnen de middag in the Basket met een interessante keynote speech van Cristina Zaga of University of Twente. Zij stelde de vraag of we studenten wel uitrusten met de juiste skills voor de hedendaagse crises in onze maatschappij. Ze vertelde bijvoorbeeld over hun Master-insert 'Shaping Responsible Futures', een aanvullende mogelijkheid voor masterstudenten. In een transdisciplinair team werken studenten aan actuele maatschappelijke vraagstukken. Hiermee heeft de Universiteit Twente de Nederlandse Hogeronderwijspremie gewonnen.

Workshops
Daarna was het tijd voor de workshops. Maike Tietschert, Universitair Docent bij de afdeling Organisatiewetenschappen, was een van de workshopleiders. In ronde 2 gaf zij leiding aan de workshop 'Lean back: Let students take over inside and outside academia: Designing student-led education!' Ze kijkt terug op een zeer inspirerende middag: "Het was geweldig om tijd te hebben om na te denken en te reflecteren op de manier waarop we onderwijs geven en dit te bespreken met collega's van de faculteit," zegt Tietschert.

"Ik ben blij met de kans om een workshop te geven over leiderschap van studenten binnen en buiten de academische wereld. Op basis van design thinking-principes bespraken we onze hoop en wensen om les te geven op een manier die het leiderschap van studenten in de klas maximaliseert, hoe we ervoor kunnen zorgen dat studenten de ruimte krijgen om creatief te zijn, en welke aannames ons tegenhouden bij het herontwerpen van onze vakken op een manier die het leiderschap van studenten bevordert. Wij vonden het herzien van manieren om te examineren een cruciaal punt en hebben een eerste stap benoemd om het leiderschap van studenten in onze vakken te bevorderen.”

Ben je geïnspireerd geraakt door de workshops of wil je meer weten, neem gerust contact op met de workshopleiders. Alle workshopleiders helpen je graag met de eerste stappen voor implementatie.

Enthousiasme
Alexandra Martin is nieuw bij FSW, ze is in augustus aan de slag gegaan als promovendus en junior docent bij de afdeling Bestuurswetenschap en Politicologie. “Dankzij de prikkelende gesprekken, de mogelijkheid om nieuwe collega's te ontmoeten en het enthousiasme van de FSW-gemeenschap heb ik echt genoten van het Onderwijsfestival,” vertelt ze. “Als nieuwkomer was ik dankbaar voor de kans om met collega's van alle afdelingen in contact te komen, meer te weten over hun onderzoeksinteresses en van gedachten te wisselen over mijn professionele interesses en waarom ik bij de VU ben gekomen.”

“Ik vond de workshops zeer informatief, vooral de quiz over onderzoeksintegriteit. Aangezien ik onlangs ben begonnen in de academische wereld, vond ik de inzichten die de vragen en gesprekken boden echt nuttig voor mijn toekomst,” laat Martin weten. “Een groot applaus voor het organisatieteam en ik kijk uit naar de volgende edities!”

Na de workshops was het tijd voor de prijsuitreiking van de FSW Onderwijsprijzen! Kiara Vos won de FSW StudenTalent prijs, Wiebe de Jong werd bekroond met de FSW DocenTalent prijs en Yvette Taminiau was de FSW-winnaar en de genomineerde voor de VU-brede Van der Duijn Schouten Onderwijsprijs. Meer informatie over de prijswinnaars is hier te vinden.

De inspirerende middag werd afgesloten met een gezellige borrel, diner en live muziek!