Student Myra Colis wint 100 Most Influential Filipina Woman Award

17 oktober 2022
Rechtenstudent Myra Colis won dit jaar de 100 Most Influential Filipina Woman in the World Award (Global FWN100™) in de categorie oprichter en pionier. Myra ontving de award voor haar inzet op het gebied van vrouwenrechten en rechten voor inheemse volkoren. In 2016 richtte zij non-profit organisatie MABIKAs Foundation op. Haar doel is om vooroordelen tegen inheemse volkoren uit te bannen.

100 Most Influential Filipina Woman in the World Award

Myra reageerde verrast op het winnen van de award. ‘Ik ben erg blij, maar ik had in eerste instantie eigenlijk niet verwacht dat ik genomineerd zou worden. Er zijn zoveel Filipijnse vrouwen die deze prestigieuze prijs meer verdienen dan mij.' Myra besefte hoeveel impact haar werkt heeft, toen ze alle aanbevelingen las. ‘Toen ik de ingestuurde aanbevelingen las, voelde ik mij heel trots en dankbaar’.

MABIKAs

Myra ontving de award onder andere voor het oprichten van MABIKAs Foundation. Ze zette deze non-profit organisatie in 2016 op toen ze merkte dat Igorots (inheemse personen uit het noorden van de Filipijnse Cordillera) in de hedendaagse maatschappij veel te maken krijgen met vooroordelen en discriminatie. ’Zelfs in de academische wereld wordt de inheemse kennis niet als kennis beschouwd. Hoe is dat mogelijk als de basis van alle wetenschappelijke kennis die we nu hebben is gebaseerd op de wijsheid die door onze voorouders is doorgegeven?’.

Met MABIKAs Foundation kunnen Myra en andere Igorots in Nederland de fundamentele rechten van inheemse mensen verder handhaven door kennis- en vaardigheidsoverdracht. ‘Om onze inheemse identiteit levend te houden, willen we gebruik maken van alle middelen die we in Nederland en in heel Europa hebben om onze verhalen, onze waarden en ons cultureel erfgoed te documenteren. Daarnaast blijven we het bewustzijn over het bestaan en de positieve sociale impact van inheemse mensen vergroten. Dit is onze manier om vooroordelen tegen te gaan en de wijsheid van onze voorouders te eren.’

Toegewijde rechtenstudent

Myra is niet alleen oprichter van MABIKAs Foundation, maar ook moeder van twee en een betrokken rechtenstudent. Toen ze in 2019 borstkanker overleefde, besloot ze terug te keren naar de schoolbanken. Myra was vastbesloten om haar tweede kans in het leven te gebruiken om een positieve maatschappelijke impact te maken. De keuze viel op Law in Society, vanwege het interdisciplinaire karakter van het programma. Wat haar overtuigde was de kop op de opleidingspagina: wil jij een ander soort jurist worden? ‘Ja, dat is precies wat ik wil!’. Myra mocht afgelopen week samen met haar medestudenten haar bachelordiploma in ontvangst nemen. Net zoals meer studiegenoten, heeft Myra het gevoel dat het programma ‘voor haar gemaakt was’. Het was precies wat zij zocht. Afgelopen september begon een nieuw avontuur voor Myra: ze startte met de master International Technology Law.

In academisch jaar 2021-2022 was Myra ook actief in de Universitaire Studentenraad, waar ze zich inzette voor onder andere de kwaliteit van het onderwijs, internationalisering, plantaardige initiatieven en diversiteit.

De 100 Most Influential Filipina Woman in the World Award (Global FWN100™) erkent vrouwen van Filipijnse afkomst die het gezicht van leiderschap op de werkplek wereldwijd beïnvloeden, omdat zij een status hebben bereikt voor uitmuntend werk in hun respectieve beroepen, industrieën en gemeenschappen. De winnaars worden geëerd voor hun bijdragen aan de samenleving, hun femtorship (vrouwelijk mentorschap) en hun nalatenschap.