Resultaten NSE 2022: Studenten positief over onderwijs bij FSW

31 mei 2022
Ook dit jaar blijven studenten positief over het onderwijs aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Bij iets meer dan de helft van de opleidingen wordt in vergelijking met het vorig jaar zelfs wat hoger gescoord op het algemeen oordeel over de opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2022 (NSE) die Studiekeuze 123 onlangs heeft bekend gemaakt.

De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek, waarin jaarlijks bijna alle studenten in het hoger onderwijs worden uitgenodigd om hun mening te geven over de opleiding. Studenten van de Faculteit der Sociale Wetenschappen zijn met name tevreden over de wetenschappelijke vaardigheden die de opleidingen bieden. Ook studenten met een ondersteuningsbehoefte zijn tevreden over de mogelijkheden die zij krijgen om goed te kunnen studeren.

Master Social and Cultural Anthropology best beoordeeld

Studenten zijn bijzonder te spreken over de masteropleiding Social and Cultural Anthropology. Zij beoordelen deze opleiding met een 4,50 (van 5,0). Deze opleiding wordt op de voet gevolgd door de masteropleidingen Culture, Organization and Management (4,45) en Beleid, Organisatie en Communicatie (4.27). Van de bacheloropleiding scoort Sociologie het hoogst (3,97).

Iedere opleiding ontving naast een algemeen oordeel ook een waardering per thema. De thema’s zijn: Inhoud en opzet van het onderwijs, aansluiting op de beroepspraktijk, docenten aan de opleiding, studiebegeleiding, toetsing en beoordeling en betrokkenheid en contact. De masteropleiding Social and Cultural Anthropology en de masteropleiding Culture, Organization and Management scoren op vier van deze zes thema’s als hoogste in vergelijking met aanverwante opleidingen op andere universiteiten. Wij zijn trots op de positieve waardering van onze studenten! De NSE-resultaten laten zien dat de vernieuwingen in de opleidingen tot meer studieplezier hebben geleid.