Presentatie boek en monument 'Een oorlogsplaquette ontrafeld'.

6 april 2022
Graag nodigt het Historisch Documentatiecentrum (HDC) u uit voor de presentatie van het boek 'Een oorlogsplaquette ontrafeld'. Het herdenkingsmonument 1940-1945 van de Vrije Universiteit Amsterdam, geschreven door Wim Berkelaar, Ab Flipse, George Harinck (red.), Tjeerd de Jong en Gert van Klinken en uitgegeven door uitgeverij Boom Amsterdam.

De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 20 april 2022 vanaf 13 uur in het auditorium van de Vrije Universiteit. Na de boekpresentatie zal een krans worden gelegd bij het herdenkingsmonument.

Naast de presentatie van het boek, zal er de presentatie van een Digitaal monument plaats vinden.

In het boek wordt elk van de gevallenen met een korte biografie weer tot leven gewekt. Naast de biografieën wordt de geschiedenis van de totstandkoming van de plaquette beschreven en een groepsportret van de gevallenen geboden. Ook wordt nagegaan hoe het herdenken aan andere Nederlandse universiteiten heeft plaatsgevonden en overwogen hoe de Vrije Universiteit in de hedendaagse samenleving om kan gaan met de toenmalige veelal christelijke idealen van de gevallenen.

De toegang tot de boekpresentatie is vrij. Op de receptie is het boek verkrijgbaar. U wordt, met het oog op de catering, verzocht zich voor 15 april a.s. aan te melden bij het Historisch Documentatiecentrum: hdc@vu.nl

Voor de volledige informatie over de presentatie van 'Een oorlogsplaquette ontrafeld' en het Digitaal monument, als ook het volledige programma, verwijzen wij u graag door naar de evenement-pagina.