Controverse en polarisatie in de klas, hoe pak je dat aan?

19 mei 2022
Regelmatig kun je als leraar niet om een onderwerp heen waarvan je weet dat het gevoelig ligt bij sommige leerlingen. Voorbeelden zijn de oorlog in Oekraïne, gendervraagstukken, het slavernijverleden en politieke situaties in landen van herkomst. Onze samenleving kent een diversiteit aan identiteiten en overtuigingen, die geregeld leidt tot botsingen, ook op school en in de klas.

Niet alleen bij maatschappijleer en -wetenschappen kan controverse ontstaan, maar ook bij andere schoolvakken of in het sociale verkeer buiten de klas, in de pauzes of op het schoolplein. Hoe ga je om met extreme meningen, met verhitte gesprekken en polarisatie op school en in de klas?

Maatwerk met eigen vraagstukken
De (incompany) cursus Controverse en polarisatie in de klas stelt leraren en mentoren  in staat om te gaan met maatschappelijke controverses die in de klas tot uiting komen. Het geeft handvatten om hierover het gesprek met de leerlingen aan te gaan. De cursus van drie dagdelen kan voor docententeams op school verzorgd worden, afgestemd op vraagstukken en casuïstiek die in de klas(sen) spelen.

Keuzevak in de lerarenopleiding

Luister deze podcast die twee studenten van de lerarenopleiding maakten over het keuzevak maatschappelijke controverse in de klas.

Deelnemers aan het woord
Ilona Acs, docent levensbeschouwing & onderzoeksvaardigheden en sectieleider Levensbeschouwing:
"Ik vond de praktische tips om met controverse in de klas om te gaan erg handig. Tot nu toe sloeg ik vaak dicht als leerlingen met opvallende, onverwachte, soms harde uitspraken komen. Met deze tips kan ik me als docent beter positioneren ten opzichte van wat een leerling zegt en weet ik hier beter mee om te gaan. Ik vind het daardoor nu ook minder eng om leerlingen met een controversiële mening de ruimte te geven in de klas en ik heb nu een beter idee hoe ik hierbij een gesprek in de klas, ook met andere klasgenoten, aanga. De aanvullende wetenschappelijke theorie was boeiend en verhelderend."

Rosanne Salimi, docent maatschappijleer, maatschappijkunde en levensbeschouwing:
"De cursus heeft me veel geleerd. Het heeft me handvatten gegeven om moeilijke gesprekken aan te gaan in de klas. De docent heeft veel kennis over het onderwerp en is begaan met de cursisten en hun leerbehoeftes. We hebben mooie werkvormen geleerd en geoefend in de les. Vooral de opdracht waarbij ik een leerling mocht naspelen met een controversiële mening, heeft me veel gebracht. Het is super leerzaam om te voelen hoe ik-als-leerling-met-controversiële-mening reageer op de gedragingen van een docent. Ik weet nu dus ook veel beter hoe ik als docent met dergelijke uitspraken van leerlingen moet omgaan."

Informatie en inschrijven
Deze cursus van drie dagdelen stelt je in staat stelt om te gaan met maatschappelijke controverses die in de klas tot uiting komen en geeft je handvatten het gesprek met de leerlingen hierover aan te gaan. De bijeenkomsten zijn interactief en dynamisch. Kennisoverdracht wordt afgewisseld met praktische oefeningen en simulaties. Deze cursus is uitsluitend beschikbaar voor (docenten)teams. Dit is maatwerk en wordt naar keuze op de VU of op locatie verzorgd. Kijk voor meer informatie op Controverse en polarisatie in de klas. Of neem voor vragen direct contact op met trainer Lars van der Bruggen (l.a.vander.bruggen@vu.nl).