Catarina Dutilh Novaes lid KNAW en winnaar Lakatos Award

10 juni 2022
VU-hoogleraar reasoning and argumentation, and their history Catarina Dutilh Novaes is gekozen tot lid van de KNAW. Daarnaast won zij de Lakatos Award 2022.

Catarina Dutilh Novaes: "Lid zijn van de KNAW is een grote eer, maar ook een grote verantwoordelijkheid. Studenten en wetenschappers moeten bijdragen aan een betere wereld, niet alleen door kennis te produceren en te verspreiden, maar ook door waar nodig in te grijpen in maatschappelijke vraagstukken. Ik streef in mijn filosofische werk om echt impact te hebben in de samenleving, en lid zijn van de KNAW zal waarschijnlijk de impact en het bereik ervan vergroten,” aldus Dutilh Novaes.

Catarina Dutilh Novaes houdt zich bezig met argumentatie en cognitie & redenering . Hierover publiceerde zij een omvangrijk oeuvre dat uitblinkt in originaliteit, inzicht, elegantie en de vindingrijkheid waarmee zij verschillende domeinen met elkaar verbindt en historische, conceptuele, cognitieve en empirische thema’s met elkaar verweeft. Haar onderzoek over argumentatie draagt bij aan het maatschappelijk debat over onderwerpen als vaccinatie, gender en race. Niet alleen in haar onderzoek is Dutilh Novaes vernieuwend, als opleidingsdirecteur van de researchmaster geesteswetenschappen van de VU heeft zij ook het onderwijs hervormd, met name door meer ruimte te maken voor interdisciplinaire benaderingen van geesteswetenschappelijk onderzoek. Daarmee is dit programma een voorbeeld van vernieuwing in het onderwijs aan de VU.

Lidmaatschap voor het leven

Leden van de KNAW worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt circa zeshonderd leden. Een lidmaatschap is voor het leven. De nieuwe Akademieleden worden op maandag 12 september geïnstalleerd. Onder de leden bevinden zich tal van prominente VU-hoogleraren zoals Danielle Posthuma, Jaap Seidell en Yvette van Kooyk. Een overzicht van alle VU-hoogleraren die lid zijn van de KNAW is hier te vinden.

Lakatos Award

Catarina Dutilh Novaes is de winnaar van de Lakatos Award 2022. De Lakatos Award, vernoemd naar de filosoof Imre Lakatos, wordt uitgereikt ter erkenning van een monografie in de wetenschapsfilosofie gepubliceerd in het Engels. De prijs wordt toegekend door de Latsis Foundation en wordt beheerd door een internationaal comité dat georganiseerd is door de London School of Economics and Political Science (LSE). Catarina Dutilh Novaes won de prijs voor haar boek, The Dialogical Roots of Deduction (Cambridge University Press, 2020). De prijs bestaat uit een geldbedrag van £10,000 en het geven van een lezing aan de LSE.