Blended Learning Programma door VU voor Gaziantep University

24 november 2022
Een geïntegreerd traject voor hoger onderwijs in Turkije.

Sinds enkele jaren coördineert Luuk Terbeek (promovendus en onderwijsadviseur VU Centre for Teaching & Learning) een samenwerkingsverband tussen Gaziantep University (GAUN) en VU Amsterdam ten behoeve van de implementatie van Blended Learning binnen GAUN. Deze samenwerking wordt mogelijk gemaakt vanuit de NGO SPARK, daarnaast is ook het Centrum voor Internationale Samenwerking (CIS-VU) betrokken. Eerder dit jaar bracht Luuk een bezoek aan Gaziantep University (GAUN). Aansluitend volgde eind oktober een driedaagse study visit door een GAUN delegatie aan de VU.

Eén van de leden van deze delegatie was Emrah Cinkara (Director of the Distance Learning Research and Application Center, GAUN) met wie Luuk nauw samenwerkt. Emrah licht toe wat hem aanspreekt aan blended learning en wat hierbij een uitdaging vormt:

"We hoeven niet op dezelfde plaats en op hetzelfde moment te zijn met de leerlingen en de leraren, dus blended learning biedt een kans. Het geeft ons vrijheid in termen van tijd, locatie en hulpmiddelen. Want in face-to-face klassen, oftewel traditionele klassen, zijn de instrumenten die we kunnen gebruiken voor de efficiëntie van het leren beperkt. De hulpmiddelen zijn beperkt tot het klaslokaal, de fysieke omgeving en de tijd. Bij online onderwijs kun je alle online tools gebruiken die tot je beschikking staan. Het gaat er hier om dat je als docent weet hoe je deze tools gaat gebruiken om de leerdoelen voor de les te bereiken."

Emrah heeft een duidelijk doel voor 2025:

"Ik hoop dat in 2025 de meeste van onze docenten lesgeven via een volledig blended cursusomgeving die zij speciaal voor hun leerlingen hebben gecreëerd."

Emrah geeft aan hoe de samenwerking met VU Amsterdam bijdraagt aan dit doel:

"De samenwerking die we hebben met VU Amsterdam is veelzijdig. Er zijn meerdere aspecten, en ik kan zeggen dat VU Amsterdam ons heeft ondersteund bij het herkennen van het blended learning design: het ontwerp van blended learning op programmaniveau, op cursusniveau en op teamniveau. De docenten hier, met name Luuk, deden in de eerste fase online bijeenkomsten en workshops. Daarna bezocht hij ons in Gaziantep University, en deed hij enkele face-to-face sessies met ongeveer 20 docenten van Gaziantep University. Nu, in de tweede fase, zijn enkele van onze docenten uit de eerste fase hier, en hopelijk zullen deze docenten hun eigen blended cursussen op een betere manier creëren. We verwachten ook verder werk te doen, en in deze toekomstige samenwerking verwachten we een training te maken voor trainers en in deze training verwachten we hands on activiteiten zoals workshops te combineren met de theoretische training. Deze trainers zullen blended learning-activiteiten aan de Gaziantep University ondersteunen of faciliteren."

Het driedaags programma verzorgd vanuit de VU, diende om te inspireren hoe op de VU invulling wordt gegeven aan het faciliteren van blended learning en enkele hieraan gerelateerde facetten. Het programma werd verzorgd door verschillende onderwijsadviseurs van VU Centre for Teaching & Learning. Karen van Oyen lichtte het Senior Teaching Qualification programma van VU Amsterdam toe, een dergelijk programma is er (nog) niet op GAUN. Amrita Das en Selin Yagmur bespraken met de delegatie hoe je verschillende perspectieven in de classroom kapitaliseert. Sjirk Zijlstra besprak het bevorderen van interactie in online lesgeven. Daarnaast verzorgde verschillende andere VU medewerkers sessies tijdens het programma. Dion Dresschers lichtte de ervaringen vanuit een blended learning support team toe, Erik Boon verzorgde een sessie over video in het onderwijs, Sylvia Moes en Linde Voorend demonstreerde hoe de inzet van virtual reality het onderwijs kan verrijken, en Sjors Keizer verzorgde een sessie over onderwijssupport en open science.

Afsluitend reflecteerde de leden van de GAUN delegatie op hun belangrijkste inzichten zoals verworven gedurende het driedaags programma, onder begeleiding van Luuk. Samen stelden zij vast welke aspecten op korte termijn relevant zijn complementair aan de eerder gezamenlijk opgestelde roadmap. Wat Emrah vooral meeneemt uit het programma:

"Vergeet niet dat elk individu, elke leerling, anders is en dat de meest waarschijnlijke manier om in hun individuele behoeften te voorzien het ontwerpen van gepersonaliseerde inhoudelijke activiteiten is, wat niet mogelijk is bij traditioneel face-to-face leren. Dat is wat de blended leeromgeving zo waardevol maakt als individueel gepersonaliseerd leren."

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00).