Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Hoe bespaar je tijd én wordt je onderwijs beter - 2

Laatst gewijzigd op 9 november 2021
Vorige week las je hoe een vereenvoudigd cijferschema en het uitstellen van een cijfer geven, jou als docent helpt om activerend blended onderwijs te geven. Deze week bouwen we hierop voort met goed uitgewerkte voorbeelden.

Bij activerend blended onderwijs maken studenten vaak tussen- of deelopdrachten. Voor een optimaal leerproces is het belangrijk dat studenten hierop feedback krijgen en vaak ook een beoordeling in de vorm van een cijfer.

Geef studenten goede voorbeelduitwerkingen

Bij grotere opdrachten (zoals wiskundige of natuurkundige problemen, een onderzoek, een project of een presentatie) bespaar je tijd door studenten vooraf al goede én slechte voorbeelden te geven van uitgevoerde opdrachten. Bij voorkeur zijn dit uitgewerkte voorbeelden waarbij je als docent door middel van commentaar (schriftelijk of met behulp van video) uitlegt wat er goed of slecht aan is en waarom. Zie bijvoorbeeld:

Deze aanpak is een effectieve manier om zogeheten feedup te geven: je maakt vooraf al goed duidelijk waar de studenten naar moeten streven.

Het voorbeeld dat je geeft bevat natuurlijk inhoudelijk een andere casus dan de opdracht voor de studenten. De voorbeelden laten daardoor dus vooral de structuur van een eindproduct zien of de oplosmethode.

Doordat je vooraf al goede voorbeelden geeft met toelichting, hoef je achteraf ook minder uit te leggen bij de feedback. 

Dit is net even anders dan de tip waarbij je studenten vraagt om eerst zelf een antwoord te formuleren, en ze juist niet eerst toegang geeft tot antwoorden van anderen. 

Digitale Ondersteuning

Met Canvas kun je eenvoudig voorbeelduitwerkingen ter beschikking stellen.

Bronnen

Ayres, P. (2012). Worked Example Effect. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 3467–3471). Springer US. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_20