Verkenning uitbreiding partnerschap VU en Gerrit Rietveld Academie

24 april 2024
De Gerrit Rietveld Academie, de hogeschool voor Beeldende Kunst en Vormgeving, ligt hemelsbreed op slechts 1,8 kilometer van de VU. Het riep de vraag op of de twee elkaar niet vaker zouden kunnen versterken.

Organisatiewetenschapper Yvette Taminiau en Wende Wallert, conservator kunst bij de VU ART SCIENCE gallery, gaan daarom onderzoeken of er mogelijke manieren zijn waarop de VU en de Gerrit Rietveld Academie nog meer zouden kunnen samenwerken op het gebied van wetenschap, onderwijs en het maken van kunst en tentoonstellingen. Ze krijgen hiervoor een beurs vanuit het VU Network Institute. Het doel van de mogelijke samenwerking is dat studenten, docenten, wetenschappers en kunstenaars van elkaar kunnen leren. De ambitie van de VU om zich te ontwikkelen tot onderdeel van een lokaal collaboratief ecosysteem zou zo een mooie invulling kunnen krijgen.

“Naar verwachting zal 65% van de kinderen die naar de basisschool gaan uiteindelijk werken in banen die vandaag de dag niet bestaan.”

Belang van creativiteit en verbeeldingskracht
Volgens het World Economic Forum hebben studenten meer nodig dan traditioneel academisch leren om in de 21e eeuw te kunnen gedijen. Zo moeten ze bedreven zijn in samenwerking, communicatie en probleemoplossing, wat enkele van de vaardigheden zijn die zijn ontwikkeld door middel van sociaal en emotioneel leren (SEL). Gecombineerd met de beheersing van traditionele vaardigheden zal sociale en emotionele vaardigheid leerlingen toerusten om te slagen in de zich snel ontwikkelende digitale economie. “Naar verwachting zal 65% van de kinderen die naar de basisschool gaan uiteindelijk werken in banen die vandaag de dag niet bestaan, waardoor creativiteit, initiatief en aanpassingsvermogen op de eerste plaats komen”, aldus het World Economic Forum.

Brainstormsessies
De bevindingen van het World Academic Forum hangen nauw samen met vaardigheden voor levenslang leren die de kern van het VU Centre of Teaching and Learning en het algemene VU-beleid vormen. Om de creativiteit en samenwerkingsvaardigheden van VU-studenten te vergroten en om kunststudenten op termijn in contact te brengen met de academische wereld worden er daarom verschillende brainstormsessies georganiseerd over de verkenning. Aan de hand van een visuele kaart wordt er inzichtelijk gemaakt welke institutionele contacten er al zijn tussen VU en de Gerrit Rietveld Academie. Zo is er bijvoorbeeld een formele samenwerking tussen de UvA, HvA, VU en de Gerrit Rietveld Academie in de vorm van het onderzoeksplatform Arias en wordt er ook samengewerkt in het Hybrid Forms Lab. De wens is om leerdoelen en onderzoeksprojecten te beschrijven en concrete ideeën met elkaar uit te werken om op termijn tot meer structurele samenwerking te komen tussen beide instituten.